Aneks do programu nauczania języka polskiego Do rzeczy!
Przykład praktycznego rozwiązania realizacji lektury w wybranym module np. Motyw wiary.
Warunki dodatkowe:
-
Na motyw wiary zaplanowano 10 lekcji.
-
Na początku roku nauczyciel i uczniowie ustalili, że w trakcie opracowywania tego toposu zostanie przeczytana w całości i omówiona „Dżuma” A. Camusa.
Harmonogram prac:
1. lekcja
-
Stworzenie sytuacji problemowej dla całego motywu.
-
Wprowadzenie do motywu wiary.
-
Wypisanie (np. burza mózgów) i omówienie z pomocą słowników wyrazów związanych z motywem.
-
Decyzja uczniów w kwestii wyboru tekstów nieobowiązkowych.
-
Podział uczniów na grupy.
2. lekcja
-
Wprowadzenie do „Dżumy” A. Camusa.
-
Przygotowanie uczniów do świadomego odbioru lektury.
3. i 4. lekcja
-
Praca w grupach metodą kart pracy nad wybranymi tekstami (każda grupa wykonuje identyczne zadania na tekstach),
-
Zadania do pracy z tekstami:
-
Jak motywowana jest wiara? (Z jakich powodów/pobudek bohaterowie wierzą?)
-
Jaki obraz wiary odnajdujemy w tekście?
-
Jak wiara wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje dla wierzącego i jego otoczenia)
-
Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu wiary? Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?
-
Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?
-
Dlaczego temat wiary został poruszony w tym tekście?
-
Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu wiary? (co osiągnął pisarz?)
-
Co sądzisz o takim obrazie wiary i takim sposobie jej ukazywania?
-
Ważna rola nauczyciela polega na kontrolowaniu pracy w grupie i wspomaganiu uczniów,
-
Grupy przygotowują opracowanie tekstu zawierające informacje wynikające z odpowiedzi na pytania,
-
W trakcie pracy w grupach, uczniowie korzystają z notatek zrobionych w czasie zajęć z warstwy podstawowej, internetu (z naciskiem na źródła wiarygodne) i pomocy nauczyciela.
5. lekcja
-
Publikowanie efektów pracy – opracowań tekstów na forum.
-
Ustna wymiana informacji na temat tekstów.
-
Nauczyciel ocenia pracę w grupach.
-
Zadanie domowe: Zapoznaj się z pozostałymi tekstami i opracowaniami innych grup.
6. lekcja
-
Indywidualne przygotowanie planu mowy retorycznej na temat: Jaką rolę w życiu człowieka pełni wiara: destruktywną czy konstruktywną?
-
Uczniowie mają obowiązek użyć argumentów z jak największej ilości tekstów poznanych w tym module i 1 dodatkowego.
-
Zadanie domowe: Przećwicz 5-minutową mowę.
7., 8., 9. lekcja
-
Wygłaszanie mów retorycznych przygotowanych przez uczniów (uczniowie wykorzystują przygotowane plany).
-
Każda wygłoszona mowa musi być kilkukrotnie zrecenzowana przez różnych uczniów z audytorium, którzy wskazują mocne strony przemówienia i jedną rzecz, którą warto poprawić.
-
Mowy podlegają ocenie (choć na początku można zrezygnować z oceniania) – ochotnicy mogą zdecydować czy wystawiona przez nauczyciela ocena ma być wpisana do dziennika.
-
Po wygłoszeniu mowy plan trafia do portfolio ucznia.
10. lekcja
-
Test z treści lektury i wiedzy o „Dżumie” Alberta Camusa – oceny zostają wpisane do dziennika.
-
Wspólne podsumowanie prac nad toposem wiary.
-
Wnioski uczniów i uwagi do dalszej pracy w następnym module.