Aneks do programu nauczania języka polskiego Do rzeczy!

 

Przykład praktycznego rozwiązania realizacji lektury w wybranym module np. Motyw wiary.

Warunki dodatkowe:

  • Na motyw wiary zaplanowano 10 lekcji.

  • Na początku roku nauczyciel i uczniowie ustalili, że w trakcie opracowywania tego toposu zostanie przeczytana w całości i omówiona „Dżuma” A. Camusa.

Harmonogram prac:

1. lekcja

  • Stworzenie sytuacji problemowej dla całego motywu.

  • Wprowadzenie do motywu wiary.

  • Wypisanie (np. burza mózgów) i omówienie z pomocą słowników wyrazów związanych z motywem.

  • Decyzja uczniów w kwestii wyboru tekstów nieobowiązkowych.

  • Podział uczniów na grupy.

2. lekcja

  • Wprowadzenie do „Dżumy” A. Camusa.

  • Przygotowanie uczniów do świadomego odbioru lektury.

3. i 4. lekcja

  • Praca w grupach metodą kart pracy nad wybranymi tekstami (każda grupa wykonuje identyczne zadania na tekstach),

  • Zadania do pracy z tekstami:

    1. Jak motywowana jest wiara? (Z jakich powodów/pobudek bohaterowie wierzą?)

    2. Jaki obraz wiary odnajdujemy w tekście?

    3. Jak wiara wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje dla wierzącego i jego otoczenia)

    4. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu wiary? Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?

    5. Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?

    6. Dlaczego temat wiary został poruszony w tym tekście?

    7. Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu wiary? (co osiągnął pisarz?)

    8. Co sądzisz o takim obrazie wiary i takim sposobie jej ukazywania?

  • Ważna rola nauczyciela polega na kontrolowaniu pracy w grupie i wspomaganiu uczniów,

  • Grupy przygotowują opracowanie tekstu zawierające informacje wynikające z odpowiedzi na pytania,

  • W trakcie pracy w grupach, uczniowie korzystają z notatek zrobionych w czasie zajęć z warstwy podstawowej, internetu (z naciskiem na źródła wiarygodne) i pomocy nauczyciela.

5. lekcja

  • Publikowanie efektów pracy – opracowań tekstów na forum.

  • Ustna wymiana informacji na temat tekstów.

  • Nauczyciel ocenia pracę w grupach.

  • Zadanie domowe: Zapoznaj się z pozostałymi tekstami i opracowaniami innych grup.

6. lekcja

  • Indywidualne przygotowanie planu mowy retorycznej na temat: Jaką rolę w życiu człowieka pełni wiara: destruktywną czy konstruktywną?

  • Uczniowie mają obowiązek użyć argumentów z jak największej ilości tekstów poznanych w tym module i 1 dodatkowego.

  • Zadanie domowe: Przećwicz 5-minutową mowę.

7., 8., 9. lekcja

  • Wygłaszanie mów retorycznych przygotowanych przez uczniów (uczniowie wykorzystują przygotowane plany).

  • Każda wygłoszona mowa musi być kilkukrotnie zrecenzowana przez różnych uczniów z audytorium, którzy wskazują mocne strony przemówienia i jedną rzecz, którą warto poprawić.

  • Mowy podlegają ocenie (choć na początku można zrezygnować z oceniania) – ochotnicy mogą zdecydować czy wystawiona przez nauczyciela ocena ma być wpisana do dziennika.

  • Po wygłoszeniu mowy plan trafia do portfolio ucznia.

10. lekcja

  • Test z treści lektury i wiedzy o „Dżumie” Alberta Camusa – oceny zostają wpisane do dziennika.

  • Wspólne podsumowanie prac nad toposem wiary.

  • Wnioski uczniów i uwagi do dalszej pracy w następnym module.