1. Teksty poznawane w całości
nie mniej niż 13 pozycji książkowych odpowiednio w trzyletnim bądź czteroletnim okresie nauczania oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć wytłuszczonych autorów i utworów :
-
Sofokles, Król Edyp,
-
Tyrtajos, Rzecz to piękna,
-
Horacy, Exegi monumentum, Do Leukonoe*,
-
Bogurodzica, Lament świętokrzyski*,
-
Cantilea inhonesta*,
-
Jan Kochanowski: O żywocie ludzkim, Treny, Pieśń świętojańska o Sobótce (Panna XII), Pieśń o spustoszeniu Podola, Psalm 91,
-
Giovanni Boccaccio, Sokół*,
-
William Szekspir Makbet,
-
F. Petrarka, Sonety do Laury (XC),
-
J. Donne, Sonet X* (Śmierci próżno się pysznisz),
-
Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV,
-
Wacław Potocki, Pospolite ruszenie,
-
J.A. Morsztyn, Do trupa,
-
Daniel Naborowski, Krótkość żywota*,
-
A. Naruszewicz, Balon,
-
I. Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny, Do króla,
-
Adam Mickiewicz– wybrane Sonety krymskie, Romantyczność, Reduta Ordona, Dziadów część III, Pan Tadeusz,
-
Juliusz Słowacki, Generał Sowiński w okopach Woli, Testament mój, Grób Agamemnona, Kordian*,
-
Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia*,
-
Cyprian Norwid, Moja piosnka II,
-
E. A. Poe, Kruk*,
-
W. Blake, Tygrys*,
-
J. W. Goethe, Król Olch*,
-
E. Orzeszkowa, Gloria victis,
-
A. Asnyk, W 25 rocznicę powstania 1863 roku,
-
Bolesław Prus, Lalka,
-
Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara,
-
Jan Kasprowicz: Nie ma tu nic szczególnego, Dies irae,
-
Stanisław Korab-Brzozowski, O przyjdź!
-
T. Miciński, Lucyfer,
-
Kazimierz Przerwa-Tetmajer: wybrany erotyk, Człowiek końca wieku, Eviva L'arte,
-
Leopold Staff: Kowal, Deszcz jesienny, Podwaliny, Dworek*,
-
Stanisław Wyspiański, Wesele,
-
Emil Zola, Nana*
-
Stefan Żeromski – wybrany utwór (Przedwiośnie), Zmierzch*, Rozdziobią nas kruki wrony*,
-
Bolesław Leśmian: Ballada dziadowska, Dziewczyna*
-
Julian Tuwim, Ranyjulek, Do prostego człowieka, Całujcie mnie wszyscy w d..., Wiosna. Dytyramb*, Rzeka
-
Tytus Czyżewski, Hymn do maszyny mego ciała,
-
T. Peiper, Naga,
-
Józef Czechowicz, Żal,
-
Konstanty Ildefons Gałczyński: Laura i Filon, Strasna zaba* lub Skumbrie w tomacie*,
-
Witkacy, Szewcy*
-
Bruno Schulz: Karakony,
-
Tadeusz Borowski: U nas w Auschwitzu, Dzień na Harmenzach, Pożegnanie z Marią,
-
Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, Mazowsze, Historia*, Elegia o..., Pokolenie,
-
Tadeusz Różewicz, Odnaleźć samego siebie, Lament lub Matka powieszonych,
-
W. Broniewski, Ballady i romanse,
-
A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich,
-
Czesław Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto,
-
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem,
-
Z. Nałkowska, Medaliony,
-
Wisława Szymborska, Pisanie życiorysu,
-
Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito, 17 IX*, Apollo i Marsjasz*, Przesłuchanie anioła, Potęga smaku
-
K. Wierzyński, Muzy,
-
Ewa Lipska, List,
-
Adam Zagajewski, Brama, Miasto w którym chciałabym zamieszkać
-
Stanisław Barańczak, Co jest grane?,
-
A. Bursa, Miłość,
-
R. Wojaczek, Ojczyzna*,
-
Miron Białoszewski, Karuzela z madonnami lub Podłogo błogosław,
-
wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej Sławomira Mrożka, Tango,
-
wybrana przez uczniów powieść światowa z XX lub XXI w. lub Albert Camus, Dżuma,
-
R. Kapuściński: Wymarsz piątej kolumny, Buty* lub Wojna futbolowa*,
-
Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Dialog Inkwizytora*, Czarownik*,
-
E. Keret, Ostatnie opowiadanie i koniec*, Tłuscioszek*, Szlomo-Homo-Pizda-w-Domu*,
-
M. Hłasko, Baza Sokołowska*, Śliczna dziewczyna*, Najświętsze słowa naszego życia*, Okrutna wojna*,
-
J. Rybowicz, Narkotyki, narkomani, narkomanie*,
2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela), przy czym nie można pominąć utworu wytłuszczonego:
Teksty:
-
Biblia (wybrane psalmy, fragmenty: Księgi Genesis, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Ewangelii, Apokalipsy św. Jana, fragmenty Starego i Nowego Testamentu jako konteksty interpretacyjne dla lektury dzieł z innych epok),
-
wybór mitów: Mit o Orfeuszu i Eurydyce, Mit o Prometeuszu, Mit o Syzyfie, Mit o Pigmalionie*,
-
Horacy: List do Pizonów* (fragm.),
-
Marek Fabiusz Kwintylian, Kształcenie mówcy* (2 fragm.),
-
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią* (fragm.),
-
Pieśń o Rolandzie* (fragm.),
-
Legenda o św. Aleksym* (fragm.),
-
Wiersz Słoty, O zachowaniu się przy stole* (fragm.),
-
Dzieje Tristana i Izoldy* (fragm.),
-
Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń I* (fragm.), Pieśń III* (fragm.),
-
M. Rej: Żywot człowieka poczciwego* (fragm.),
-
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragm.),
-
J.U. Niemcewicz, Zawisza Czarny* (fragm.)
-
J. Kochanowski: List do Stanisława Fogelwedera* (fragm.),
-
Jana III Sobieski, Listy do Marysieńki (fragm.),
-
John Locke, List o tolerancji* (fragm.),
-
N. Machiavelli, Książę*, (fragm.),
-
Miguel Cervantes, Don Kichote (fragm.),
-
J.J. Rousseau, Emil, czyli...* (fragm.), Umowa społeczna* (fragm.),
-
F. Karpiński Laura i Filon (fragm.),
-
J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera* (fragm.), Faust* (fragm.),
-
Adam Mickiewicz: Konrad Wallenrod* (fragm.), Dziady cz. IV (fragm.),
-
Juliusz Słowacki, Kordian (fragm.),
-
Cyprian Norwid, Fortepian Szopena (fragm.),
-
E. Orzeszkowa, Nad Niemnem* (fragm.),
-
H. Sienkiewicz, Potop (fragm.),
-
Hipolit Taine, Rasa, środowisko, moment* (fragm.),
-
John Stuart Mill, Co to jest utylitaryzm?* (fragm.),
-
Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski - esej (fragm.),
-
Artur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie* (fragm.), Erystyka (fragm.),
-
Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra* (fragm.),
-
Władysław Stanisław Reymont Chłopi (fragm.),
-
S. Żeromski, Ludzie bezdomni* (fragm.),
-
Witold Gombrowicz, Ferdydurke, Dziennik 1953-1956* (fragm.),
-
W. Boziewicz, Polski kodeks honorowy*, 1919 (fragm.),
-
M. Kuncewiczowa, Cudzoziemka* (fragm.),
-
Franz Kafka Proces (fragm.),
-
Zofia Nałkowska, Granica (fragm.), Dzienniki czasu wojny (fragm.),
-
Antoni Słonimski, Czarna wiosna (fragm.),
-
Albert Camus, Mit Syzyfa (fragm.),
-
Gustaw Herling-Grudziński Inny świat (fragm.),
-
Hermann Hesse, Wilk stepowy* (fragm.),
-
Zbigniew Herbert, Eseje* (fragm.),
-
Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian (fragm.),
-
Czesław Miłosz, Szczęście* (fragm.),
-
Carl Gustaw Jung, Symbol* (fragm.),
-
Erich Fromm, Ucieczka od wolności* (fragm.),
-
M. Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragm.),
-
K. Wyka, Dwie jesienie* (fragm.),
-
Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość (fragm.),
-
Jan Miodek, Najki z Samotraki (fragm.),
-
Andrzej Markowski, O przekręcaniu, czyli skrzydlate słowa ze zwichniętym skrzydłem (fragm.),
-
Józef Tischner, Piękno (fragm.),
-
Umberto Eco, Piękno (fragm.),
-
Jerzy Bralczyk, Manipulacja językowa (fragm.)
-
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość (fragm.),
-
Ryszard Kapuściński Cesarz (fragm.),
-
A. Huxley Nowy, wspaniały świat (fragm.),
-
Marian Maciejewski, Wrzucony do otchłani* (fragm.),
-
Jerzy Stempowski, Zagadnienie plagiatu* (fragm.),
-
Jerzy Pilch, Pod mocnym aniołem* (fragm.),
-
Grzegorz Królikiewicz, Różyczka* (fragm.),
Muzyka i teledysk:
-
Akurat, Do prostego człowieka,
-
Lao Che, Hydropiekłowstąpienie,
-
O.N.A., Kiedy powiem sobie dość,
-
Teatr Roma, Całujcie mnie wszyscy w d...
-
Strachy na lachy, Czarny chleb, czarna kawa,
-
Dżem, Whisky,
-
Pink Floyd, Another brick in the Wall (We don't need no education),
-
Cezary Nowak, Cezik, Cezik? Co to za pedał?
-
J. Kaczmarski, Nasza klasa, 1997,
Filmy:
-
9*, reż. Shane Acker,
-
Amator*, reż. Krzysztof Kieślowski,
-
Dziecko Rosemary*, reż. Roman Polański,
-
Eroica*, reż. Andrzej Munk 1957,
-
Fotel*, reż. Daniel Szczechura 1963,
-
Iluminacja*, reż. Krzysztof Zanussi 1973,
-
Imię róży*, reż. J.J. Annaud,
-
Katedra*, reż. Tomasz Baginski, 2002,
-
Klucz do 30. drzwi, reż. J. Skolimowski,
-
Lawa, reż. T. Konwicki,
-
Nad Niemnem*, reż. Z. Kuźmiński,
-
Nie czas na orzechy, reż. Chris Renaud, Michael Thurmeier, 2006,
-
Obywatel Kane*, reż. Orson Wells,
-
Odyseja kosmiczna 2001*, reż. Stanley Kubrick,
-
Ofiarowanie*, reż. Andriej Tarkowski,
-
Opowieść o sir Lancelocie*, Monty Python,
-
Ostry zaangażowany film*, reż. Julian Antonisz,
-
Partly Cloudy*, reż. Peter Sohn 2009,
-
Pasja, reż. M. Gibson,
-
Pojedynek w ciszy*, reż. Akiro Kurosawa,
-
Pokój syna*, reż. Nani Moretti,
-
Requiem dla snu*, reż. D. Aronofsky,
-
Sens życia – walka*, Monty Python,
-
Spaleni słońcem*, reż. N. Michałkow,
-
Struktura kryształu*, reż. Krzysztof Kieślowski,
-
Tango*, reż. Zbigniew Rybczyński 1980,
-
Troja, reż. S. Peterson,
-
Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski,
-
Zezowate szczęście*, reż. Andrzej Munk,
Publicystyka:
-
Joanna Makowska, Tomasz Knittel, Powstanie w getcie warszawskim. Kultura głupcze,
-
Grażyna Stachówna, Melodramat na wakacje (fragm.),
-
M. Weychert Waluszko, Casting, jak zinterpretować Katarzynę Kozyrę?
-
Anna Wagner, Utopia - rozmowa z prof. Jerzym Szackim,
-
Ćwiczenia warsztatowe*, reż. Marcel Łoziński,
-
Prekursor*, reż. Grzegorz Królikiewicz,
-
Janusz Głowacki, Jak być kochanym (fragm.),
-
Bartosz Staszczyszyn, Jerzy Pilch „Pod mocnym aniołem”*.
Spektakle:
-
Król Edyp, reż. G. Holoubek,
-
Medea, reż. Waldemar Modestowicz.
-
Orfeusz i Eurydyka, reż. Mariusz Treliński,
-
Żale Matki Boskiej Bolesnej*, reż. Szczepan Szczytno, 2007,
-
Macbeth, reż. G. Jarzyna,
-
Makbet, reż. Andrzej Wajda,
Reklamy:
-
Lotto,
-
Kinderbueno,
-
Alior najniższa rata,
-
Vizir i 2miarki tańszego proszku,
-
Pokolenie X
Malarstwo, plakat, fotografia, rzeźba:
-
Hans Memling, Sąd ostateczny,1467–1471,
-
P. Breugel starszy, Peassant wedding, 1566-69,
-
Cornelis van Poelenburgh, Apollo i Marsjasz, 1630,
-
Jan Tricius, Jan III Sobieski w skórze leoparda, 1680,
-
Filippo Lauri, Apollo i Marsjasz, XVII w.,
-
A. Watteau, The Feast of Love, 1719,
-
Franciszek Goya, Gdy rozum śpi, budzą się upiory, 1798
-
Z. Vogel, Widok dworu w Niegoszowicach, 1800
-
Eugène Delacroix, Mephistopheles in the Sky, 1828,
-
Artur Grottger, Pożegnanie powstańca, 1866,
-
Maksymilian Gierymski, Patrol powstańczy, 1872-1873,
-
J. Chełmoński, Orka, 1896,
-
J. Chełmoński, Bociany, 1900,
-
J. Mehoffer, Dziwny ogród, 1903,
-
M. Chagall, Osioł na dachu,1911 – 1912,
-
Konstanty Maria Sopoćko, Płaskie Extra. Jeszcze lepsze niż papierosy płaskie, 1936,
-
S.I. Witkiewicz, Autoportret, 1938,
-
Henryk Tomaszewski, Citizen Kane; reż.: Orson Welles. Film amerykański, 1948,
-
Tadeusz Trepkowski, Nie!, 1952,
-
Joan Mitchell, City Landscape, 1955,
-
Leszek Hołdanowicz, Requiem dla 500 tysięcy, 1963,
-
Roman Cieślewicz, Dziady, 1967,
-
S. Dali, Adam and Eve from Our Historical Heritage, 1975,
-
Wiktor Sadowski, Macbeth. Verdi. Teatr Wielki. Warszawa, 1985,
-
Marian Nowinski, Don Kichote. Cervantes. Teatr Jednego Znaku. Warszawa, 1986,
-
B. L. Saunders, wybór obrazu,
-
Jan Młodożeniec, Wesele. Stanisław Wyspiański. Teatr powszechny w Warszawie, 1995,
-
B. Jarmoliński, Osobowości złożone-dyptyk, 2008,
-
Wang Jianwei, Yellow Signal: Chapter Three Internal Conflict-4, 2011,
-
Paul Hansen, World Press Photo of the Year 2012,
-
John Stanmeyer, Signal, 2013.