Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Miłość

Motyw miłości

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest miłość, nad rolą miłości w swoim życiu i życiu bohaterów literackich,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu miłości i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

Antyk: Anakreonta* (wybór), Safony* (wybór), Pieśń nad Pieśniami, fragm.;

Średniowiecze:Cantilea inhonesta*, Dzieje Tristana i Izoldy* fragm.; F. Petrarka, Sonety do Laury (XC),

Renesans: J. Kochanowski: Do Magdaleny, Z Anakreonta;

Barok: J.A. Morsztyn, Do trupa;

Oświecenie: F. Karpiński, Laura i Filon, A. Watteau, The Feast of Love, 1719;

Romantyzm: J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera* (fragm.); A. Mickiewicz, Romantyczność; Pan Tadeusz, fragm.; Dziady cz. IV fragm.;Juliusz Słowacki, Kordian* (fragm.);

Modernizm: S. Wyspiański, Wesele, fragm.; K. Przerwy-Tetmajera (wybór); E. Zola, Nana* (fragm.),

Dwudziestolecie: W. Gombrowicz, Ferdydurke rozdział X, XV; K.I. Gałczyński, Laura i Filon; J. Tuwim, Wiosna. Dytyramb* fragm.; Witkacy, Szewcy* (fragm.)

Współczesność: A. Camus, Dżuma fragm.; A. Bursa, Miłość; M. Hłasko, Najświętsze słowa naszego życia*; E. Kerret, Tłuścioszek*, Orfeusz u Eurydyka*, reż. M. Treliński.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. W jakich okoliczności narodziła się miłość? (przyczyny)
  3. Jaki obraz miłości odnajdujemy w tekście?
  4. Jak miłość wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje)
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie miłości i takim sposobie jej ukazywania? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy na lekcjach:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Spis artykułów
Tytuł
Miłość w języku
Antyk - topos miłości
Średniowiecze - motyw miłości*
Renesans - motyw miłości
Barok - topos miłości
Oświeceniowe obrazy miłości
Romantyzm - motyw miłości
Pozytywizm - topos miłości
Modernizm - topos miłości