Miłość
Motyw miłości
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest miłość, nad rolą miłości w swoim życiu i życiu bohaterów literackich,
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
- rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
- dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
- określanie problematyki utworu;
- odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
- prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
- umiejętność omówienia toposu miłości i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:
Antyk: Anakreonta* (wybór), Safony* (wybór), Pieśń nad Pieśniami, fragm.;
Średniowiecze:Cantilea inhonesta*, Dzieje Tristana i Izoldy* fragm.; F. Petrarka, Sonety do Laury (XC),
Renesans: J. Kochanowski: Do Magdaleny, Z Anakreonta;
Barok: J.A. Morsztyn, Do trupa;
Oświecenie: F. Karpiński, Laura i Filon, A. Watteau, The Feast of Love, 1719;
Romantyzm: J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera* (fragm.); A. Mickiewicz, Romantyczność; Pan Tadeusz, fragm.; Dziady cz. IV fragm.;Juliusz Słowacki, Kordian* (fragm.);
Modernizm: S. Wyspiański, Wesele, fragm.; K. Przerwy-Tetmajera (wybór); E. Zola, Nana* (fragm.),
Dwudziestolecie: W. Gombrowicz, Ferdydurke rozdział X, XV; K.I. Gałczyński, Laura i Filon; J. Tuwim, Wiosna. Dytyramb* fragm.; Witkacy, Szewcy* (fragm.)
Współczesność: A. Camus, Dżuma fragm.; A. Bursa, Miłość; M. Hłasko, Najświętsze słowa naszego życia*; E. Kerret, Tłuścioszek*, Orfeusz u Eurydyka*, reż. M. Treliński.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- W jakich okoliczności narodziła się miłość? (przyczyny)
- Jaki obraz miłości odnajdujemy w tekście?
- Jak miłość wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje)
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie miłości i takim sposobie jej ukazywania? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy na lekcjach:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.