Praca
Motyw pracy
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest praca, nad rolą pracy w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
- znać i rozumieć pojęcia: praca, służba, obowiązek, zobowiązanie, powołanie, harówa, robota, rzemiosło, chałtura, fucha, zawód
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
- wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- umiejętność omówienia toposu pracy i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.
antyk: Biblia, Ks. Rodz. Upadek pierwszych ludzi, Mit o Syzyfie,
średniowiecze: Satyra na leniwych chłopów*,
renesans: Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o Sobótce (Panna XII),
romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga I (fragm.),
pozytywizm: B. Prus, B. Prus, Lalka Tom I rozdział 2 (fragm.), E. Orzeszkowa, Nad Niemnem* (Mogiła Jana i Cecylii) fragm.,
modernizm: S. Żeromski, Zmierzch*, W. Reymont, Chłopi (fragm.), J. Chełmoński, Orka, 1896,
dwudziestolecie: J. Tuwim, Ranyjulek, Zofia Nałkowska, Granica (fragm.),
współczesność: T. Borowski, Opowiadania (fragm. Dzień na Harmenzach), G. Herling-Grudziński, Inny świat (fragm. Dzień po dniu, Zabójca Stalina), Z. Nałkowska, Medaliony (fragm. Człowiek jest mocny), M. Hłasko, Baza Sokołowska (fragm.).
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst lub cel można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny motywu pracy?
- Jaki obraz pracy odnajdujemy w tekście?
- Jak taka koncepcja pracy wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie pracy i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy nad motywem:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.