Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Praca

Motyw pracy

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest praca, nad rolą pracy w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: praca, służba, obowiązek, zobowiązanie, powołanie, harówa, robota, rzemiosło, chałtura, fucha, zawód
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu pracy i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.

antyk: Biblia, Ks. Rodz. Upadek pierwszych ludzi, Mit o Syzyfie,

średniowiecze: Satyra na leniwych chłopów*,

renesans: Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o Sobótce (Panna XII),

romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga I (fragm.),

pozytywizm: B. Prus, B. Prus, Lalka Tom I rozdział 2 (fragm.), E. Orzeszkowa, Nad Niemnem* (Mogiła Jana i Cecylii) fragm.,

modernizm: S. Żeromski, Zmierzch*, W. Reymont, Chłopi (fragm.), J. Chełmoński, Orka, 1896,

dwudziestolecie: J. Tuwim, Ranyjulek, Zofia Nałkowska, Granica (fragm.),

współczesność: T. Borowski, Opowiadania (fragm. Dzień na Harmenzach), G. Herling-Grudziński, Inny świat (fragm. Dzień po dniu, Zabójca Stalina), Z. Nałkowska, Medaliony (fragm. Człowiek jest mocny), M. Hłasko, Baza Sokołowska (fragm.).

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst lub cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny motywu pracy?
  3. Jaki obraz pracy odnajdujemy w tekście?
  4. Jak taka koncepcja pracy wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie pracy i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Praca w języku polskim
Antyk - motyw pracy
Średniowiecze - topos pracy
Renesans - motyw pracy
Romantyzm - topos pracy
Pozytywizm - motyw pracy
Modernizm - topos pracy
Dwudziestolecie - motyw pracy