Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

artysta Warszawa nikotyna efekty kształcenia Tyrezjasz Rozdziobią nas kruki, wrony S.Żeromski psychologia Polacy Bolesław Prus władca Kazimiera Wąsowska T.Morus Karusia Bociany Pamiętnik Pan Tadeusz wychowanie Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią Konstanty Maria Sopoćko

Praca

Motyw pracy

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest praca, nad rolą pracy w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: praca, służba, obowiązek, zobowiązanie, powołanie, harówa, robota, rzemiosło, chałtura, fucha, zawód
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu pracy i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.

antyk: Biblia, Ks. Rodz. Upadek pierwszych ludzi, Mit o Syzyfie,

średniowiecze: Satyra na leniwych chłopów*,

renesans: Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o Sobótce (Panna XII),

romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga I (fragm.),

pozytywizm: B. Prus, B. Prus, Lalka Tom I rozdział 2 (fragm.), E. Orzeszkowa, Nad Niemnem* (Mogiła Jana i Cecylii) fragm.,

modernizm: S. Żeromski, Zmierzch*, W. Reymont, Chłopi (fragm.), J. Chełmoński, Orka, 1896,

dwudziestolecie: J. Tuwim, Ranyjulek, Zofia Nałkowska, Granica (fragm.),

współczesność: T. Borowski, Opowiadania (fragm. Dzień na Harmenzach), G. Herling-Grudziński, Inny świat (fragm. Dzień po dniu, Zabójca Stalina), Z. Nałkowska, Medaliony (fragm. Człowiek jest mocny), M. Hłasko, Baza Sokołowska (fragm.).

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst lub cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny motywu pracy?
  3. Jaki obraz pracy odnajdujemy w tekście?
  4. Jak taka koncepcja pracy wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie pracy i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Praca
Tytuł
Praca w języku polskim
Antyk - motyw pracy
Średniowiecze - topos pracy
Renesans - motyw pracy
Romantyzm - topos pracy
Pozytywizm - motyw pracy
Modernizm - topos pracy
Dwudziestolecie - motyw pracy
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Praca
  • Praca
    • Praca w języku polskim
    • Antyk - motyw pracy
    • Średniowiecze - topos pracy
    • Renesans - motyw pracy
    • Romantyzm - topos pracy
    • Pozytywizm - motyw pracy
    • Modernizm - topos pracy
    • Dwudziestolecie - motyw pracy
    • Współczesność - topos pracy

Back to Top

© 2023 Do rzeczy!