Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Totalitaryzm

Motyw totalitaryzmu

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest totalitaryzm, nad rolą totalitaryzmu w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: totalitaryzmu, utopia, antyutopia, motyw totalitaryzmu w sztuce, funkcje motywu totalitaryzmu w sztuce, sposoby kreowania obrazu totalitaryzmu, reżim polityczny (demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm), łagr, lagier, człowiek zlagrowany, antydekalog, Holokaust. itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu totalitaryzmu i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

współczesność: T. Borowski, Dzień na Harmenzach (fragm.), G. Herling-Grudziński, Inny świat, Ręka w ogniu (fragm.), H. Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem, 1976 (fragm.), W. Broniewski, Ballady i romanse, 1945, A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich, 1963, S. Mrożek, Tango, Akt III (fragm.), film Spaleni słońcem reż. N. Michałkow*, Ćwiczenia warsztatowe*, reż. Marcel Łoziński, Ostry zaangażowany film*, reż. Julian Antonisz,

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, lub zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz totalitaryzmu odnajdujemy w tekście?
  4. Jak totalitaryzm wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu totalitaryzmu?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie totalitaryzmu i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Totalitaryzm w języku