Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Dante Alighieri Rejent Sofokles tyrteizm Francisco de Goya efekty kształcenia Balon ballada Edyp Czarny chleb, Ignacy Rzecki Do Magdaleny miłość Młoda Polska Na lipę fantastyka Kazimierz Przerwa-Tetmajer e-maniery Ewelina Janocka Zasławek

Miasto

Motyw miasta

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest miasto, nad rolą miasta w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: miasto, aglomeracja, burmistrz, prezydent miasta, rada miejska, dzielnica, przecznica, aleja, dystrykt, park, filister, kołtun,itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu miasta i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

antyk: Sofokles, Król Edyp, Prolog,

romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.) Księga II,

pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.) Tom I rozdział 8, 9, Tom II rozdział 3,

współczesność: A. Camus, Dżuma (fragm.), W. Broniewski, Ballady i romanse*, 1945, A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich, 1963, Joan Mitchell, City Landscape, 1955, A. Zagajewski, Miasto, w którym chciałabym zamieszkać, 1999.

* oznacza, że  na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu i takiej jego prezentacji?
  3. Jaki obraz miasta odnajdujemy w tekście?
  4. Jak koncepcja miasta wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miasta?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie miasta i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Miasto
Tytuł
Miasto w języku
Antyk - motyw miasta
Romantyzm - topos miasta
Pozytywizm - motyw miasta
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Miasto
  • Miasto
    • Miasto w języku
    • Antyk - motyw miasta
    • Romantyzm - topos miasta
    • Pozytywizm - motyw miasta
    • Współczesność - topos miasta

Back to Top

© 2023 Do rzeczy!