Miasto
Motyw miasta
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest miasto, nad rolą miasta w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
- znać i rozumieć pojęcia: miasto, aglomeracja, burmistrz, prezydent miasta, rada miejska, dzielnica, przecznica, aleja, dystrykt, park, filister, kołtun,itp.
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
- rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
- dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
- określanie problematyki utworu;
- odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
- prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
- umiejętność omówienia toposu miasta i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:
antyk: Sofokles, Król Edyp, Prolog,
romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.) Księga II,
pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.) Tom I rozdział 8, 9, Tom II rozdział 3,
współczesność: A. Camus, Dżuma (fragm.), W. Broniewski, Ballady i romanse*, 1945, A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich, 1963, Joan Mitchell, City Landscape, 1955, A. Zagajewski, Miasto, w którym chciałabym zamieszkać, 1999.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu i takiej jego prezentacji?
- Jaki obraz miasta odnajdujemy w tekście?
- Jak koncepcja miasta wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miasta?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie miasta i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy nad motywem:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.