Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Kruk realizm aforyzm Katarzyna Hopfer Biblia Król Edyp Eviva L'arte! Manifest partii komunistycznej papierosy współczesność Księga Rodzaju Pospolite ruszenie sielanka konflikt Romantyczność Szymon Gajowiec oświecenie dramat Julian Tuwim Pamiętnik

Savoir-vivre

Motyw savoir-vivre

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest savoir-vivre, nad rolą savoir-vivre w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: savoir-vivre, bon ton, etykieta, zasady zachowania, dobre wychowanie, ogłada, obycie, kultura jazdy, itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu savoir-vivre i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

średniowiecze: Wiersz Słoty, O zachowaniu się przy stole* (fragm,)

romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.), Księga I, Księga XII

pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.), Tom I rozdział 16,

współczesność: Netykieta, Regulamin forum wybranego przez uczniów.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, zadanie, cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz savoir-vivre odnajdujemy w tekście?
  4. Jak proponowana w tekście koncepcja savoir-vivre wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu savoir-vivre?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie savoir-vivre i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Savoir-vivre
Tytuł
Savoir-vivre w języku polskim
Średniowiecze - topos etykiety
Romantyzm - etykieta
Pozytywizm - motyw etykiety
Współczesność - etykieta
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Savoir-vivre
  • Savoir-vivre
    • Savoir-vivre w języku polskim
    • Średniowiecze - topos etykiety
    • Romantyzm - etykieta
    • Pozytywizm - motyw etykiety
    • Współczesność - etykieta

Back to Top

© 2022 Do rzeczy!