Proces dydaktyczny w programie nauczania języka polskiego Do rzeczy!
Rozpoznanie zmian w rzeczywistości i cech ucznia prowadzi do znalezienia odpowiedzi na potrzeby ucznia w postaci: adekwatnych metod i technik nauczania, sposobu prowadzenia zajęć oraz relacji między uczniem a nauczycielem.
Konsekwencje dla nauczyciela:
- układ lekcji powinien uwzględniać fakt, że maksymalne skupienie uwagi u ucznia wynosi ok. 11 minut;
- należy dawać uczniom poczucie autonomii, bo uczą się najlepiej: ucząc innych, wykonując samodzielnie zadania, dyskutując;
- w ćwiczeniach należy wykorzystywać to, że uczniowie uczą się najskuteczniej i najchętniej poprzez zabawę, grę;
- preferowane metody to:
- praca w grupach,
- projekt,
- debata,
- turniej,
- gra,
- burza mózgów,
- drama,
- metoda problemowa,
- symulacja,
- metoda sytuacyjna,
- flipped class,
- web quest;
- należy się skoncentrować na umiejętnościach (czytanie ze zrozumieniem, logiczne pisanie, logiczne mówienie, krytyczne myślenie, planowanie, twórcze rozwiązywanie konfliktów), a nie na wiedzy;
- uczniów należy motywować pozytywnie, stosując pochwały i zachęcanie;
- uczniów należy motywować do nauki, wskazując im korzyści, wynikające z wykonania zadania;
- relacje nauczyciela z uczniami muszą być budowane na prawdzie (dziś łatwo zweryfikować słowa nauczyciela);
- nauczyciel powinien być przyjazny i życzliwy, bo współcześni uczniowie bardziej potrzebują wsparcia w trudnych sytuacjach;
- nauczyciel w tym programie musi ustalić wspólnie z uczniami reguły oceniania i konsekwentnie ich przestrzegać;
- nauczyciel planuje pracę wspólnie z uczniami (m.in. pozwala wybrać toposy i teksty oznaczone na szaro, których chcą się uczyć), angażując ich tym w proces uczenia i czyniąc współodpowiedzialnymi za proces kształcenia;
- należy tak organizować zajęcia, by możliwe na lekcjach było korzystanie ze słowników, tabletów, smartfonów, komputerów i internetu;
- nauczyciel musi przekonać uczniów, że sami odpowiadają za swoją edukację;
- ćwiczenia na lekcjach powinny być nastawione na kreatywność, tworzenie;
- internet, nowe technologie i nowe urządzenia należy w procesie edukacji wykorzystywać instrumentalnie.