Cele nauczania w programie nauczania języka polskiego Do rzeczy!
Cele nauczania w podstawie programowej języka polskiego są napisane językiem osiągnięć. Można więc przyjąć, że cele kształcenia i przewidywane przez program osiągnięcia w zakresie kształcenia są pełni zgodne z podstawą programową do nauczania języka polskiego.
1 Ogólne cele kształcenia
Celem programu nauczania jest wyposażyć ucznia w kompetencje uczenia się, nakłonić do samodzielnego poszukiwania informacji, działania i samokształcenia. Dzięki dużej roli pracy w grupach uczniowie będą doskonalić komunikację bezpośrednią i współpracę w grupie. Autorzy programu sugerują, by dawać uczniom coraz więcej samodzielności w pracy z tekstem w miarę nabierania przez nich doświadczenia.
Program ma przygotować uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, pomóc w wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów (krytyczna analiza), nauczyć traktować nowe technologie instrumentalnie, istotnym elementem programu jest również kształcenie postaw i zachowań zwiększających odporność uczniów (fizjologiczną, psychiczną i społeczną), pomóc uczniom w budowaniu poczucia własnej wartości i kształcić optymizm.
Celem programu jest również pomóc uczniom w osiąganiu dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. Pomóc w kształtowaniu się światopoglądu, internalizacji społecznie pożądanej hierarchii wartości. Skłonić do samodzielnej analizy rzeczywistości, do refleksji o świecie i poszukiwania odpowiedzi na rodzące się w trakcie dojrzewania pytania.
2 Szczegółowe cele kształcenia
Są całkowicie zgodne z podstawą programową z języka polskiego. Ponieważ podstawa programowa jest pisana językiem osiągnięć, szczegółowe cele kształcenia należy utożsamiać z przewidywanymi osiągnięciami nauczania.
I Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń rozumie teksty o skomplikowanej budowie; dostrzega sensy zawarte w strukturze głębokiej tekstu; rozpoznaje funkcje tekstu i środki językowe służące ich realizacji; ma świadomość kryteriów poprawności językowej.
1. Czytanie i słuchanie.
Uczeń:
- odczytuje sens całego tekstu (a w nim znaczenia wyrazów, związków frazeologicznych, zdań, grup zdań uporządkowanych w akapicie, odróżnia znaczenie realne i etymologiczne) oraz wydzielonych przez siebie fragmentów; potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości;
- rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), politycznych (przemówienie) i popularnonaukowych; wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte; (przemówienie) i popularnonaukowych; wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte;
- rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu;
- wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście;
- wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyjnym, dokonuje jego logicznego streszczenia;
- rozróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe;
- rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnia jej mechanizm i funkcję;
- rozpoznaje pytania podchwytliwe i sugerujące odpowiedź;
- rozpoznaje manipulację językową w tekstach reklamowych, w języku polityków i dziennikarzy.
Poziom rozszerzony*
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole;
- twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie (np. Recenzja, szkic, artykuł, esej);
- porównuje tekst linearny i hipertekst rozumiany jako wypowiedź nieciągła, nielinearna, stanowiąca system powiązanych segmentów tekstowych, łączonych dowolnie przez użytkownika języka w każdorazowym akcie odbioru;
- rozpoznaje retoryczną organizację wypowiedzi – wskazuje zastosowane w niej sposoby osiągania przejrzystości i sugestywności;
- rozpoznaje mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji.
Uczeń:
- szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu);
- korzysta ze słowników i leksykonów, w tym słowników etymologicznych i symboli;
- tworzy przedmiotowe bazy danych zawierające informacje zdobywane w toku nauki;
- sporządza opis bibliograficzny książki i artykułu, zapisów elektronicznych, bibliografię wybranego tematu.
Poziom rozszerzony*
- samodzielnie wybiera do lektury teksty, stosując różne kryteria wyboru, które potrafi uzasadnić;
- adiustuje tekst na poziomie elementarnym.
3. Świadomość językowa.
Uczeń:
- analizuje i definiuje (w razie potrzeby z pomocą słowników) znaczenia słów;
- zna pojęcia znaku i systemu znaków; uzasadnia, że język jest systemem znaków; rozróżnia znaki werbalne i niewerbalne, ma świadomość ich różnych funkcji i sposobów interpretacji;
- zna pojęcie aktu komunikacji językowej i wskazuje jego składowe (nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst), dostrzega i omawia współczesne zmiany modelu komunikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez Internet);
- rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
- wskazuje w czytanych tekstach i analizuje przykłady odmian terytorialnych, środowiskowych i zawodowych polszczyzny;
- rozpoznaje w czytanych tekstach oraz wypowiedziach mówionych stylizację, rozróżnia jej typy;
- rozróżnia pojęcia błędu językowego i zamierzonej innowacji językowej, poprawności i stosowności wypowiedzi; rozpoznaje i poprawia różne typy błędów językowych;
- odróżnia słownictwo neutralne od emocjonalnego i wartościującego, oficjalne od swobodnego.
Poziom rozszerzony*
- rozróżnia i omawia na wybranych przykładach funkcje języka – poznawczą (kategoryzowanie świata), komunikacyjną (tworzenie wypowiedzi i stosowanie języka w aktach komunikacji) oraz społeczną (jednoczenie grupy i budowanie tożsamości zbiorowej – regionalnej, środowiskowej, narodowej);
- dostrzega związek języka z obrazem świata;
- rozpoznaje i wskazuje wybrane cechy języka polskiego, które świadczą o jego przynależności do rodziny języków słowiańskich; sytuuje polszczyznę na tle innych języków używanych w Europie;
- postrzega styl potoczny jako centrum systemu stylowego polszczyzny, od którego odróżniają się inne style: artystyczny, naukowy, urzędowy, publicystyczny.
II Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
Uczeń stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki; odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej.
1. Wstępne rozpoznanie.
Uczeń:
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;
- określa problematykę utworu;
- rozpoznaje konwencję literacką (stałe pojawianie się danego literackiego rozwiązania w obrębie pewnego historycznie określonego zbioru utworów).
2. Analiza.
Uczeń:
- wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (poznane wcześniej, a ponadto: oksymorony, synekdochy, hiperbole, elipsy, paralelizmy) oraz inne wyznaczniki poetyki danego utworu (z zakresu podstaw wersyfikacji, kompozycji, genologii) i określa ich funkcje;
- dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne określonej epoki (średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, współczesność);
- analizując teksty dawne, dostrzega różnice językowe (fonetyczne, leksykalne) wynikające ze zmian historycznych;
- rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja);
- porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (dostrzega cechy wspólne i różne).
Poziom rozszerzony*
- wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym);
- dostrzega przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków);
- rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne, romantyczne) oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki tradycji, np. antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
- dostrzega w czytanych utworach: parodię, parafrazę i trawestację, wskazuje ich wzorce tekstowe;
- rozpoznaje i charakteryzuje styl utworu, np. wiersza renesansowego, barokowego, klasycystycznego, romantycznego.
3. Interpretacja.
Uczeń:
- wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-klucze, wyznaczniki kompozycji);
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne);
- porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich;
- odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu.
Poziom rozszerzony*
- dostrzega i komentuje estetyczne wartości utworu literackiego;
- przeprowadza interpretację porównawczą utworów literackich;
- w interpretacji eseju i felietonu wykorzystuje wiedzę o ich cechach gatunkowych;
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
4. Wartości i wartościowanie.
Uczeń:
- dostrzega związek języka z wartościami, rozumie, że język podlega wartościowaniu, (np. język jasny, prosty, zrozumiały, obrazowy, piękny), jest narzędziem wartościowania, a także źródłem poznania wartości (utrwalonych w znaczeniach nazw wartości, takich jak: dobro, prawda, piękno; wiara, nadzieja, miłość; wolność, równość, braterstwo; Bóg, honor, ojczyzna; solidarność, niepodległość, tolerancja);
- dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne;
- dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów.
Poziom rozszerzony*
- wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
III Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń buduje wypowiedzi o wyższym stopniu złożoności; stosuje w nich podstawowe zasady logiki i retoryki; ma świadomość własnej kompetencji językowej.
1. Mówienie i pisanie.
Uczeń:
- tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony (rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
- przygotowuje wypowiedź (wybiera formę gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo);
- tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje ich selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie);
- publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu);
- stosuje uczciwe zabiegi perswazyjne, zdając sobie sprawę z ich wartości i funkcji; wystrzega się nieuczciwych zabiegów erystycznych;
- opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje uzupełnień, przekształceń, skrótów, eliminuje przypadkową niejednoznaczność wypowiedzi, sporządza przypisy);
- wykonuje różne działania na tekście cudzym (np. streszcza, parafrazuje, sporządza konspekt, cytuje).
Poziom rozszerzony*
- tworzy wypowiedzi ze świadomością ich funkcji sprawczej;
- ocenia własną kompetencję językową (poprawność gramatyczną i słownikową) oraz kompetencję komunikacyjną (stosowność i skuteczność wypowiadania się);
2. Świadomość językowa. Uczeń:
- operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: Polska, Europa, świat – współczesność i przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka).
IV Teksty kultury
Teksty "ogwiazdkowane" (*) są dedykowane nauczaniu języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Zgodnie z podstawą programową uczniowie na poziomie rozszerzonym powinni do poniższego zestawu tekstów zaproponować własne pozycje i przydzielić je do odpowiednich toposów. Autorzy programu zalecają w nauczaniu na poziomie podstawowym (o ile czas na to pozwoli) realizować w każdym motywie przynajmniej jeden wybrany wspólnie przez nauczyciela i uczniów tekst z poziomu rozszerzonego.
1. Teksty poznawane w całości nie mniej niż 13 pozycji książkowych odpowiednio w trzyletnim bądź czteroletnim okresie nauczania oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć wytłuszczonych autorów i utworów:
Antyk
- Sofokles, Król Edyp,
- Tyrteusz, Rzecz to piękna,
- Horacy, Exegi monumentum, Do Leukonoe*,
- Bogurodzica; Lament świętokrzyski*,
- Cantilea inhonesta*,
Renesans
- Jan Kochanowski: O żywocie ludzkim, Treny, Pieśń świętojańska o Sobótce (Panna XII), Pieśń o spustoszeniu Podola, Psalm 91,
- Giovanni Boccaccio, Sokół*,
- William Szekspir, Makbet,
Barok
- F. Petrarka, Sonety do Laury (XC),
- J. Donne, Sonet X* (Śmierci próżno się pysznisz),
- Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV,
- Wacław Potocki, Pospolite ruszenie,
- Daniel Naborowski, Krótkość żywota*,
- J.A. Morsztyn, Do trupa,
Oświecenie
- A. Naruszewicz, Balon,
- I. Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny, Do króla,
Romantyzm
- Adam Mickiewicz, wybrane Sonety krymskie, Romantyczność, Reduta Ordona, Dziadów część III, Pan Tadeusz,
- Juliusz Słowacki, Generał Sowiński w okopach Woli, Testament mój, Grób Agamemnona, Kordian*,
- Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia*,
- Cyprian Norwid, Moja piosnka II,
- E. A. Poe, Kruk*,
- W. Blake, Tygrys*,
- J. W. Goethe, Król Olch*,
Pozytywizm
- E. Orzeszkowa, Gloria victis,
- A. Asnyk, W 25 rocznicę powstania 1863 roku,
- Bolesław Prus, Lalka,
- Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara,
Modernizm
- Jan Kasprowicz, Nie ma tu nic szczególnego, Dies irae,
- Stanisław Korab-Brzozowski, O przyjdź!
- T. Miciński, Lucyfer,
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer: wybrany erotyk, Człowiek końca wieku, Eviva L'arte,
- Leopold Staff: Kowal, Deszcz jesienny, Podwaliny, Dworek*,
- Stanisław Wyspiański, Wesele,
- Emil Zola, Nana*
Dwudziestolecie międzywojenne
- Stefan Żeromski – wybrany utwór (Przedwiośnie), Zmierzch*, Rozdziobią nas kruki wrony*,
- Bolesław Leśmian, Ballada dziadowska, Dziewczyna*,
- Julian Tuwim, Ranyjulek, Do prostego człowieka, Całujcie mnie wszyscy w d..., Wiosna. Dytyramb*,
- Tytus Czyżewski, Hymn do maszyny mego ciała,
- T. Peiper, Naga,
- Józef Czechowicz, Żal,
- Konstanty Ildefons Gałczyński: Laura i Filon; Strasna zaba* lub Skumbrie w tomacie*,
- Witkacy, Szewcy*
- Bruno Schulz, Karakony,
Współczesność
- Tadeusz Borowski: U nas w Auschwitzu, Dzień na Harmenzach, Pożegnanie z Marią,
- Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, Mazowsze, Historia*, Elegia o..., Pokolenie,
- Tadeusz Różewicz, Odnaleźć samego siebie, Lament lub Matka powieszonych,
- W. Broniewski, Ballady i romanse,
- A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich,
- Czesław Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto,
- Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem,
- Z. Nałkowska, Medaliony,
- Wisława Szymborska, Pisanie życiorysu,
- Zbigniew Herbert, Przesłanie Pana Cogito, 17 IX*, Apollo i Marsjasz*,
- K. Wierzyński, Muzy,
- Ewa Lipska, List,
- Adam Zagajewski, Brama, Miasto w którym chciałabym zamieszkać,
- Stanisław Barańczak, Co jest grane?,
- A. Bursa, Miłość,
- Miron Białoszewski, Karuzela z madonnami lub Podłogo błogosław,
- R. Wojaczek, Ojczyzna*,
- wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej Sławomira Mrożka, Tango,
- wybrana przez uczniów powieść światowa z XX lub XXI w. lub Albert Camus, Dżuma,
- R. Kapuściński, Wymarsz piątej kolumny; Buty* lub Wojna futbolowa*,
- Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Dialog Inkwizytora*, Czarownik*,
- Etgar Keret, Ostatnie opowiadanie i koniec*, Tłuscioszek*, Szlomo-Homo-Pizda-w-Domu*,
- M. Hłasko, Baza Sokołowska, Śliczna dziewczyna*, Najświętsze słowa naszego życia*, Okrutna wojna*,
- J. Rybowicz, Narkotyki, narkomani, narkomanie*.
2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela), przy czym nie można pominąć wytłuszczonego utworu:
Teksty
Antyk
- Biblia (wybrane psalmy, fragmenty: Księgi Genesis, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Ewangelii, Apokalipsy św. Jana, Starego i Nowego Testamentu jako konteksty interpretacyjne dla lektury dzieł z innych epok),
- wybór mitów np. Mit o Orfeuszu i Eurydyce, Mit o Prometeuszu, Mit o Syzyfie, Mit o Pigmalionie*,
- Horacy, List do Pizonów* (fragm.),
- Marek Fabiusz Kwintylian, Kształcenie mówcy* (2 fragm.),
Średniowiecze
- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią* (fragm.),
- Pieśń o Rolandzie* (fragm.),
- Legenda o św. Aleksym* (fragm.),
- Wiersz Słoty, O zachowaniu się przy stole* (fragm.),
- Dzieje Tristana i Izoldy* (fragm.),
- Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń I* (fragm.), Pieśń III* (fragm.),
- M. Rej, Żywot człowieka poczciwego* (fragm.),
Renesans
- Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragm.),
- J.U. Niemcewicz, Zawisza Czarny* (fragm.),
- J. Kochanowski: List do Stanisława Fogelwedera* (fragm.),
- N. Machiavelli, Książę* (fragm.),
Barok
- Miguel Cervantes Don Kichote (fragm.),
- Jan III Sobieski, Listy do Marysieńki (fragm.),
- John Locke, List o tolerancji* (fragm.),
Oświecenie
- J.J. Rousseau, Emil, czyli...* (fragm.), Umowa społeczna* (fragm.),
- F. Karpiński Laura i Filon (fragm.)
Romantyzm
- J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera* (fragm.), Faust* (fragm.)
- Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod* (fragm.), Dziady cz. IV (fragm.),
- Juliusz Słowacki, Kordian (fragm.),
- Cyprian Norwid, Fortepian Szopena (fragm.),
Pozytywizm
- E. Orzeszkowa, Nad Niemnem* (fragm.),
- H. Sienkiewicz, Potop (fragm.),
- Hipolit Taine, Rasa, środowisko, moment* (fragm.),
- John Stuart Mill, Co to jest utylitaryzm?* (fragm.),
Modernizm
- Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski - esej (fragm.),
- Artur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie* (fragm.),
- Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra* (fragm.),
- Władysław Stanisław Reymont Chłopi (fragm.),
- S. Żeromski, Ludzie bezdomni* (fragm.),
Dwudziestolecie międzywojenne
- Witold Gombrowicz, Ferdydurke,
- W. Boziewicz, Polski kodeks honorowy*, 1919 (fragm.),
- M. Kuncewiczowa, Cudzoziemka* (fragm.),
- Franz Kafka Proces (fragm.),
- Zofia Nałkowska, Granica (fragm.),
- Antoni Słonimski, Czarna wiosna (fragm.),
Współczesność
- Albert Camus, Mit Syzyfa (fragm.),
- Gustaw Herling-Grudziński Inny świat (fragm.),
- Hermann Hesse, Wilk stepowy* (fragm.),
- Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian (fragm.),
- M. Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragm.),
- Carl Gustaw Jung, Symbol (fragm.),
- Erich Fromm, Ucieczka od wolności (fragm.),
- B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Styl a kompozycja w utworze lirycznym (fragm.)
- K. Wyka, Dwie jesienie* (fragm.),
- Ryszard Kapuściński, Cesarz (fragm.),
- Zbigniew Herbert, Eseje* (fragm.),
- Czesław Miłosz, Szczęście* (fragm.),
- Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość (fragm.),
- Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość (fragm.),
- Jan Miodek, Najki z Samotraki (fragm.),
- Andrzej Markowski, O przekręcaniu, czyli skrzydlate słowa ze zwichniętym skrzydłem (fragm.),
- Józef Tischner, Piękno (fragm.),
- Umberto Eco, Piękno (fragm.),
- Jerzy Bralczyk, Manipulacja językowa (fragm.),
- Z. Nałkowska, Dzienniki czasu wojny (fragm.),
- A. Huxley Nowy, wspaniały świat (fragm.),
- Marian Maciejewski, Wrzucony do otchłani (fragm.),
- Grzegorz Królikiewicz, Różyczka (fragm.),
Muzyka i teledysk:
- Akurat, Do prostego człowieka,
- Lao Che, Hydropiekłowstąpienie,
- O.N.A., Kiedy powiem sobie dość,
- Teatr Roma, Całujcie mnie wszyscy w d...
- Strachy na lachy, Czarny chleb, czarna kawa,
- Dżem, Whisky,
- Pink Floyd, Another brick in the Wall (We don't need no education),
- Cezary Nowak, Cezik, Cezik? Co to za pedał?
- J. Kaczmarski, Nasza klasa, 1997,
Filmy:
- 9*, reż. Shane Acker,
- Amator*, reż. Krzysztof Kieślowski,
- Dziecko Rosemary*, reż. R. Polański,
- Eroica*, reż. Andrzej Munk,
- Fotel*, reż. Daniel Szczechura 1963,
- Iluminacja*, reż. Krzysztof Zanussi 1973,
- Imię róży*, reż. J.J. Annaud,
- Katedra*, reż. Tomasz Baginski, 2002,
- Klucz do 30. drzwi, reż. J. Skolimowski,
- Lawa, reż. T. Konwicki,
- Nad Niemnem*, reż. Z. Kuźmiński,
- Nie czas na orzechy, reż. Chris Renaud, Michael Thurmeier, 2006,
- Obywatel Kane*, reż. Orson Wells,
- Odyseja kosmiczna 2001*, reż. Stanley Kubrick,
- Ofiarowanie* reż. Andriej Tarkowski,
- Opowieść o sir Lancelocie*, Monty Python,
- Ostry zaangażowany film*, reż. Julian Antonisz,
- Partly Cloudy*, reż. Peter Sohn 2009,
- Pokój syna*, reż. Nani Moretti,
- Pojedynek w ciszy*, reż. Akiro Kurosawa,
- Pasja, reż. M. Gibson,
- Requiem dla snu*, reż. D. Aronofsky,
- Sens życia – walka*, Monty Python,
- Spaleni słońcem*, reż. N. Michałkow,
- Struktura kryształu*, reż. Krzysztof Kieślowski,
- Tango*, reż. Zbigniew Rybczyński 1980,
- Troja, reż. S. Peterson,
- Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski,
- Zezowate szczęście*, reż. Andrzej Munk,
Publicystyka:
- Janusz Głowacki, Jak być kochanym (fragm.),
- Joanna Makowska, Tomasz Knittel, Powstanie w getcie warszawskim. Kultura głupcze,
- Grażyna Stachówna, Melodramat na wakacje (fragm.),
- M. Weychert Waluszko, Casting, jak zinterpretować Katarzynę Kozyrę?
- Anna Wagner, Utopia - rozmowa z prof. Jerzym Szackim,
- Ćwiczenia warsztatowe*, reż. Marcel Łoziński,
- Prekursor*, reż. Grzegorz Królikiewicz,
- Bartosz Staszczyszyn, Jerzy Pilch "Pod mocnym aniołem"*.
Spektakle:
- Król Edyp, reż. G. Holoubek,
- Medea, reż. Waldemar Modestowicz.
- Orfeusz i Eurydyka, reż. Mariusz Treliński,
- Żale Matki Boskiej Bolesnej*, reż. Szczepan Szczytno,
- Macbeth, reż. G. Jarzyna,
- Makbet, reż. Andrzej Wajda.
Reklamy:
- Lotto,
- Kinderbueno,
- Alior najniższa rata,
- Vizir i 2miarki tańszego proszku,
- Pokolenie X.
Malarstwo, fotografia, plakat i rzeźba:
- Hans Memling, Sąd ostateczny,1467–1471,
- P. Breugel starszy, Peassant wedding, 1566-69,
- Cornelis van Poelenburgh, Apollo i Marsjasz, 1630,
- Jan Tricius, Jan III Sobieski w skórze leoparda, 1680,
- Filippo Lauri, Apollo i Marsjasz, XVII w.,
- A. Watteau, The Feast of Love, 1719,
- Franciszek Goya, Gdy rozum śpi, budzą się upiory, 1798,
- Z. Vogel, Widok dworu w Niegoszowicach, 1800
- Eugène Delacroix, Mephistopheles in the Sky, 1828,
- Artur Grottger, Pożegnanie powstańca, 1866,
- Maksymilian Gierymski, Patrol powstańczy, 1872-1873,
- J. Chełmoński, Orka, 1896,
- J. Chełmoński, Bociany, 1900,
- J. Mehoffer, Dziwny ogród, 1903
- M. Chagall, Osioł na dachu,1911 – 1912,
- Konstanty Maria Sopoćko, Płaskie Extra. Jeszcze lepsze niż papierosy płaskie, 1936,
- S.I. Witkiewicz, Autoportret, 1938 r.
- Henryk Tomaszewski, Citizen Kane; reż.: Orson Welles. Film amerykański, 1948,
- Tadeusz Trepkowski, Nie!, 1952,
- Joan Mitchell, City Landscape, 1955,
- Leszek Hołdanowicz, Requiem dla 500 tysięcy, 1963,
- Roman Cieślewicz, Dziady, 1967,
- S. Dali, Adam and Eve from Our Historical Heritage, 1975,
- Wiktor Sadowski, Macbeth. Verdi. Teatr Wielki. Warszawa, 1985,
- Marian Nowinski, Don Kichote. Cervantes. Teatr Jednego Znaku. Warszawa, 1986,
- B. L. Saunders, wybór obrazu,
- Jan Młodożeniec, Wesele. Stanisław Wyspiański. Teatr powszechny w Warszawie, 1995,
- B. Jarmoliński, Osobowości złożone-dyptyk, 2008,
- Wang Jianwei, Yellow Signal: Chapter Three Internal Conflict-4, 2011.
- Paul Hansen, World Press Photo of the Year 2012,
- John Stanmeyer, Signal, 2013.
V Ponadprzedmiotowe cele kształcenia
Uczeń wykorzystuje elementy wiedzy z zakresu socjologii i psychologii; stosuje komputer jako narzędzie pracy; wykorzystuje internet do nauki.
1. Psychologia.
Uczeń:
- rozumie jak działa ludzka pamięć i potrafi tę wiedzę wykorzystać w procesie uczenia się;
- rozumie uwarunkowania procesu uczenia się;
- zna Teorię Inteligencji Wielorakiej, umie wypełnić test, badający Inteligencję Wieloraką i jest świadomy, które typy inteligencji ma najlepiej rozwinięte;
- rozumie złożoność rozwoju człowieka;
- wykorzystuje elementy negocjacji i asertywności w analizie czynów i dialogów bohaterów;
- wykorzystuje wiedzę o osobowości i jej rozwoju w czasie analizowania postaci literackich;
- wykorzystuje wiedzę o komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
2. Socjologia.
Uczeń:
- rozumie pojęcia: więzi społecznej, grupy społecznej;
- rozumie rolę grup społecznych w procesie socjalizacji;
- rozumie socjologiczne uwarunkowania zachowania jednostek;
- rozumie rolę kontroli społecznej w grupie;
3. Komputer.
Uczeń:
- samodzielnie przygotowuje analizę tematu, analizę tekstu, plan wypowiedzi, wypowiedź w edytorze tekstu;
- dba o poprawne formatowanie tekstu;
- korzysta z programu do tworzenia map mentalnych;
- instaluje na komputerze wolne oprogramowanie.
4. Internet.
Uczeń:
- odnajduje i wykorzystuje Wolne Oprogramowanie;
- odnajduje, krytycznie ocenia i wykorzystuje informacje w internecie do realizacji zadań;
- zna i wykorzystuje w pracy legalne źródła informacji, tekstów kultury, oprogramowania;
- szanuje prawa autorskie i przestrzega ich w swojej pracy;
- potrafi publikować artykuły w serwisach internetowych;
- wykorzystuje forum internetowe do pracy w grupie;
- korzysta z internetowych zasobów i narzędzi edukacyjnych;
Cele wychowania:
- dbanie o kulturę języka, walka z przejawami agresji w języku, wulgaryzmami;
- nabywanie umiejętności asertywnego rozwiązywania konfliktów;
- kształtowanie postaw humanistycznych, np. tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odwagi cywilnej, empatii, szacunku dla innych ludzi, odpowiedzialności;
- wychowanie patriotyczne oparte na budowaniu więzi i poczucia dumy ze szkoły, regionu i ojczyzny, kształceniu postaw obywatelskich, współdziałania dla dobra innych, zaangażowania w życie szkoły i lokalnej społeczności;
- umacnianie świadomości ekologicznej;
- kształcenie zdrowego trybu życia;
- pogłębianie aktywności poznawczej ucznia, pomoc w rozwijaniu jego osobowości;
- wdrażanie uczniów do samokształcenia;
- przestrzeganie praw autorskich.