Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Patriotyzm

Motyw patriotyzmu

Cele pracy na lekcjach:

  • refleksja nad tym czym jest patriotyzm, nad rolą patriotyzmu w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: patriotyzm, altruizm, solidarność, braterstwo, odpowiedzialność, zobowiązanie, duma, tolerancja, kosmopolityzm, nacjonalizm, nazizm, faszyzm, społeczeństwo obywatelskie, ojczyzna, macierz, heimat, szowinizm, ksenofobia, motywy tyrtejskie w sztuce, tyrteizm;
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*, parodii*, parafrazy*, trawestacji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu patriotyzmu i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:

antyk: Tyrtajos, Rzecz to piękna*,

renesans: Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragm.),

barok: Wacław Potocki, Pospolite ruszenie*,

oświecenie: I. Krasicki, Do króla,

romantyzm: J. Słowacki, Grób Agamemnona, A. Mickiewicz, Dziady III, Scena II (fragm.), A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga I, Księga XII (fragm.), C.K. Norwid, Fortepian Szopena fragm., Moja piosnka II*,

pozytywizm: J. Matejko, Kazanie Skargi,1864,

modernizm: S. Żeromski, Rozdziobią nas kruki wrony*,

dwudziestolecie: S. Żeromski, Przedwiośnie, Wiatr od wschodu, Akurat, Do prostego człowieka (tekst: Julian Tuwim),

współczesność: Rejs*, reż. Marek Piwowski, 1970, R. Wojaczek, Ojczyzna*, [zob. też Fonetyka, Requiem dla Wojaczka], fragmenty przemówień, wywiadów aktualnych: prezydenta, premiera, arcybiskupa, wybrane artykuły o patriotyzmie współczesnym.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, zadanie lub cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz patriotyzmu odnajdujemy w tekście?
  4. Jak taka koncepcja patriotyzmu wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu patriotyzmu?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie patriotyzmu i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Patriotyzm w języku polskim
Antyk - motyw patriotyzmu
Renesans - motyw patriotyzmu
Barok- topos patriotyzmu
Oświecenie - motyw patriotyzmu
Romantyzm - topos patriotyzmu
Pozytywizm - motyw patriotyzmu
Modernizm - topos patriotyzmu
Dwudziestolecie - motyw patriotyzmu