Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Szkoła

Motyw szkoły

Cele pracy na lekcjach:

  • refleksja nad tym czym jest szkoła, jaką rolę pełni w życiu człowieka,
  • krytyczna ocena szkoły,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu szkoły i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

romantyzm: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.),

pozytywizm: Bolesław Prus, Lalka (fragm.),

dwudziestolecie: Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragm.),

współczesność: Pink Floyd, Another brick int the Wall (We don't need no education)*, E. Kerreta, Szlomo-Homo-Pizda-w-Domu, J. Kaczmarskiego, Nasza klasa,

tekst znaleziony w internecie na temat polskiej edukacji np. M. Florkiewicz-Borkowska, Szkoła Przyszłości – dowód na istnienie.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz szkoły odnajdujemy w tekście?
  4. Jak taka koncepcja szkoły wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu szkoły?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie szkoły i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Szkoła - znaczenie wyrazu
Frazeologia, czyli motyw szkoły w języku
Renesans - szkoła w Utopii
Romantyzm - motyw szkoły
Pozytywizm - motyw szkoły