Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Jan Tricius Hymn do miłości ojczyzny wojna program nauczania Pospolite ruszenie W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku dwudziestolecie międzywojenne Stanisław Wyspiański Kazimiera Wąsowska baron Krzeszowski powieść realistyczna mesjanizm malarstwo Prolog Do rzeczy! historia literatury utylitaryzm Aleksy władca Panna Młoda

Szkoła

Motyw szkoły

Cele pracy na lekcjach:

  • refleksja nad tym czym jest szkoła, jaką rolę pełni w życiu człowieka,
  • krytyczna ocena szkoły,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu szkoły i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

romantyzm: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.),

pozytywizm: Bolesław Prus, Lalka (fragm.),

dwudziestolecie: Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragm.),

współczesność: Pink Floyd, Another brick int the Wall (We don't need no education)*, E. Kerreta, Szlomo-Homo-Pizda-w-Domu, J. Kaczmarskiego, Nasza klasa,

tekst znaleziony w internecie na temat polskiej edukacji np. M. Florkiewicz-Borkowska, Szkoła Przyszłości – dowód na istnienie.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz szkoły odnajdujemy w tekście?
  4. Jak taka koncepcja szkoły wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu szkoły?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie szkoły i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Szkoła
Tytuł
Szkoła - znaczenie wyrazu
Frazeologia, czyli motyw szkoły w języku
Renesans - szkoła w Utopii
Romantyzm - motyw szkoły
Pozytywizm - motyw szkoły
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Szkoła
  • Szkoła
    • Szkoła - znaczenie wyrazu
    • Frazeologia, czyli motyw szkoły w języku
    • Renesans - szkoła w Utopii
    • Romantyzm - motyw szkoły
    • Pozytywizm - motyw szkoły
    • Dwudziestolecie - obraz szkoły
    • Współczesność - topos szkoły

Back to Top

© 2023 Do rzeczy!