Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Konflikt

Motyw konfliktu

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest konflikt, jaką rolę pełni w życiu,
  • poznanie technik rozwiązywania konfliktów,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu i rzeźby,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
  • poznanie i umiejętność omówienia toposu sporu, konfliktu, kłótni,
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości i wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • rozpoznawanie w utworze sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • wykorzystanie w interpretacji kontekstów i elementów znaczących dla odczytania sensu utworu;
  • tworzenie dłuższego tekstu pisanego lub ustnego zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
  • przygotowanie wypowiedzi i tworzenie samodzielnej wypowiedzi argumentacyjnej według podstawowych zasad logiki i retoryki;
  • poznanie wiedzy o lekturze i o treści Pana Tadeusza A. Mickiewicza,
  • Teksty:

Romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz,

Współczesność: Wang Jianwei, Yellow Signal: Chapter Three Internal Conflict-4, 2011, Partly Cloudy*, reż. Peter Sohn 2009.

Zdania do pracy z tekstem:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz konfliktu odnajdujemy w tekście?
  4. Jak konflikt wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu konfliktu?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie konfliktu i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
  8. Jakie konflikty przedstawiono w Panu Tadeuszu?
  9. Jakie są przyczyny/geneza konfliktu?
  10. Na czym polega konflikt?
  11. Jak rozwiązano konflikty opisane w Panu Tadeuszu?

Efekt pracy nad motywem konfliktu:

Uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję.

Spis artykułów
Tytuł
Konflikt - metody rozwiązywania konfliktów
Konflikt Rykowa ze szlachtą
Konflikt Hrabiego z Kapitanem Rykowem
Konflikt Majora Płuta z Polakami
Konflikt Domejki z Dowejką
Konflikt Asesora z Rejentem o niedźwiedzia
Konflikt między Asesorem i Rejentem o Kusego i Sokoła
Konflikt między Gerwazym a Protazym
Konflikt między Hrabią i Tadeuszem Soplicą
Konflikt między Stolnikiem a Jackiem Soplicą
Konflikt o zamek między Horeszkami i Soplicami
Rzeźba: Internal Conflict-4