Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Sen, widzenie

Motyw snu, motyw widzenia

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest sen, czym jest widzenie, nad rolą snu w swoim życiu i życiu bohaterów literackich,
  • znać i rozumieć pojęcia: sen, oniryzm, groteska, absurd, motyw snu,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu sny i toposu widzenia oraz porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

antyk: Biblia: Sen faraona, Sen Jakuba,

renesans: J. Kochanowski, Treny - wybór,

romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III (fragm.), Scena IV, V, VI,

pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.), F. Dostojewski, Zbrodnia i kara, fragm.,

modernizm: S. Wyspiański, Wesele (fragm.), Akt II,

dwudziestolecie: W. Gombrowicz, Ferdydurke (fragm.), F. Kafka, Proces (fragm.)*, M. Chagall, Osioł na dachu, 1911 – 1912,

współczesność: G. Herling-Grudziński, Inny świat (fragm.), Krzyki nocne, K.K. Baczyńskiego Pokolenie, S. Dali, Adam and Eve from Our Historical Heritage, 1975 lub inny wybrany przez uczniów, Jerzy Pilch, Pod mocnym aniołem* (fragm.), Bartosz Staszczyszyn, Jerzy Pilch „Pod mocnym aniołem”*.

* oznacza, że na poziomie podstawowym teksu, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny snu, widzenia?
  3. Jaki obraz snu odnajdujemy w tekście?
  4. Jak tak przedstawiony sen wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie snu i takim sposobie ukazywania go? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Spis artykułów
Tytuł
Sen w języku
Antyk - topos snu
Renesans - topos snu, widzenia
Romantyzm - sen i widzenie
Pozytywizm - sen i widzenie
Modernizm - topos widzenia