Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Uzależnienie

Motyw uzależnienia

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym są: nałóg, uzależnienie, narkomania, lekomania, alkoholizm, hazard i nad ich rolą w życiu człowieka,
  • dostrzeganie uwarunkowań osobowościowych i społecznych sprzyjających nałogom,
  • świadomość konsekwencji nałogu dla jednostki i dla jej bliskich,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu uzależnienia i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

Romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.);

Pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.); F. Dostojewski, Zbrodnia i kara (fragm.);

Dwudziestolecie: Konstanty Maria Sopoćko, Płaskie Extra. Jeszcze lepsze niż papierosy płaskie, 1936;

Współczesność: Jan Rybowicz, Narkotyki, narkomani, narkomanie*, Dżem, Whisky, B.L. Saunders, wybrane obrazy, Jerzy Pilch, Pod mocnym aniołem*(fragm.), Bartosz Staszczyszyn, Jerzy Pilch „Pod mocnym aniołem”*. Requiem dla snu* reż. D. Aronofsky.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, zadanie, cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. W jakich okoliczności pojawiło się uzależnienie? (przyczyny)
  3. Jaki obraz uzależnienia odnajdujemy w tekście?
  4. Jak uzależnienie wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje)
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu uzależnienia?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie jak mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie uzależnienia i takim sposobie jej ukazywania? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Uzależnienie w języku
Romantyzm - alkoholizm
Pozytywizm - alkoholizm i hazard
Dwudziestolecie - motyw uzależnień