Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Zbrodnia

Motyw zbrodni

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest zbrodnia, jakie są jej przyczyny, jaką rolę pełni w życiu człowieka,
  • dostrzeganie uwarunkowań osobowościowych, społecznych, sytuacyjnych sprzyjających zbrodni,
  • świadomość konsekwencji zbrodni dla jednostki i jej otoczenia,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu przeznaczenia i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:

Antyk: Sofokles, Król Edyp, fragm., Kain i Abel,

Renesans: W. Szekspir, Makbet, fragm.,

Romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz,

Pozytywizm: F. Dostojewski, Zbrodnia i kara (fragm.),

Współczesność: G. Herling-Grudziński, Inny świat, Epilog, T. Borowski, Dzień na Harmenzach, S. Mrożek, Tango.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel lub zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jak motywowana jest zbrodnia? (Z jakich powodów/pobudek bohaterowie dopuszczają się zbrodni)
  3. Jaki obraz zbrodni odnajdujemy w tekście?
  4. Jak zbrodnia wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje dla zbrodniarza i jego otoczenia)
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu zbrodni? Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?
  6. Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?
  7. Dlaczego ten temat został poruszony w tym tekście?
  8. Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu zbrodni? (co osiągnął pisarz?)
  9. Co sądzisz o takim obrazie zbrodni i takim sposobie jej ukazywania?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Spis artykułów
Tytuł
Zbrodnia w języku
Antyk - topos zbrodni
Renesans - motyw zbrodni
Romantyzm - motyw zbrodni
Pozytywizm - topos zbrodni