Zbrodnia
Motyw zbrodni
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest zbrodnia, jakie są jej przyczyny, jaką rolę pełni w życiu człowieka,
- dostrzeganie uwarunkowań osobowościowych, społecznych, sytuacyjnych sprzyjających zbrodni,
- świadomość konsekwencji zbrodni dla jednostki i jej otoczenia,
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
- wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- umiejętność omówienia toposu przeznaczenia i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:
Antyk: Sofokles, Król Edyp, fragm., Kain i Abel,
Renesans: W. Szekspir, Makbet, fragm.,
Romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz,
Pozytywizm: F. Dostojewski, Zbrodnia i kara (fragm.),
Współczesność: G. Herling-Grudziński, Inny świat, Epilog, T. Borowski, Dzień na Harmenzach, S. Mrożek, Tango.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel lub zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jak motywowana jest zbrodnia? (Z jakich powodów/pobudek bohaterowie dopuszczają się zbrodni)
- Jaki obraz zbrodni odnajdujemy w tekście?
- Jak zbrodnia wpływa na życie bohaterów? (konsekwencje dla zbrodniarza i jego otoczenia)
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu zbrodni? Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?
- Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?
- Dlaczego ten temat został poruszony w tym tekście?
- Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu zbrodni? (co osiągnął pisarz?)
- Co sądzisz o takim obrazie zbrodni i takim sposobie jej ukazywania?
Efekt pracy nad motywem:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.