Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Fantastyka

Motyw fantastyki

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest fantastyka, nad rolą fantastyki w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: fantastyka, metafizyka, szatan, diabeł, motywy lucyferyczne, czarna magia, czarownice, widmo, zjawa, upiór, wampir, anioł, motywy fantastyczne w literaturze, rola fantastyki w literaturze, sposoby kreowania fantastyki, groteska, zło i dobro, źródło zła, itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*, parodii*, parafrazy*, trawestacji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu fantastyki i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:

antyk: Biblia, Wygnanie z raju, wybrany mit,

średniowiecze: Hans Memling, Sąd ostateczny,1467–1471, Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń III* (fragm.),

renesans: W. Szekspir, Makbet (fragm.),

barok: M. Sęp-Szarzyński, Sonet IV,

oświecenie: Franciszek Goya, Gdy rozum śpi, budzą się upiory, 1798 (El sueño de la rason produce monstruos),

romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III, fragm., E. A. Poe, Kruk* tłum. S. Barańczak (fragm.), J. Słowacki, Kordian, Przygotowanie* (fragm.), Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia* (fragm.),J.W. Goethe, Faust* (fragm.),

modernizm: S. Wyspiański, Wesele Akt II, Akt III (fragm.), T. Miciński Lucyfer*,

dwudziestolecie: B. Leśmian, Ballada dziadowska, 1920,

współczesność: Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian (fragm.), Roman Cieślewicz, Dziady, 1967, Iwona Krupa, Inni szatani byli tam czynni, Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Dialog Inkwizytora*, Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Czarownik*, E. Kerret, Ostatnie opowiadanie i koniec* (fragm.), Erich Fromm, Ucieczka od wolności* (fragm.), Dziecko Rosemary reż. Roman Polański*, Odyseja kosmiczna 2001*, reż. Stanley Kubrick.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel lub zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz fantastyki odnajdujemy w tekście?
  4. Jak fantastyka wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu fantastyki?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie jak mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie fantastyki i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem fantastyki:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Fantastyka w języku
Antyk - motyw fantastyki
Średniowiecze - topos fantastyki
Renesans - motyw fantastyki
Barokowa fantastyka
Oświecenie - motyw fantastyki
Romantyzm - topos fantastyki
Modernizm - topos fantastyki
Dwudziestolecie - motyw fantastyki