Fantastyka
Motyw fantastyki
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest fantastyka, nad rolą fantastyki w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
- znać i rozumieć pojęcia: fantastyka, metafizyka, szatan, diabeł, motywy lucyferyczne, czarna magia, czarownice, widmo, zjawa, upiór, wampir, anioł, motywy fantastyczne w literaturze, rola fantastyki w literaturze, sposoby kreowania fantastyki, groteska, zło i dobro, źródło zła, itp.
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji*, parodii*, parafrazy*, trawestacji*,
- wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- umiejętność omówienia toposu fantastyki i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:
antyk: Biblia, Wygnanie z raju, wybrany mit,
średniowiecze: Hans Memling, Sąd ostateczny,1467–1471, Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń III* (fragm.),
renesans: W. Szekspir, Makbet (fragm.),
barok: M. Sęp-Szarzyński, Sonet IV,
oświecenie: Franciszek Goya, Gdy rozum śpi, budzą się upiory, 1798 (El sueño de la rason produce monstruos),
romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III, fragm., E. A. Poe, Kruk* tłum. S. Barańczak (fragm.), J. Słowacki, Kordian, Przygotowanie* (fragm.), Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia* (fragm.),J.W. Goethe, Faust* (fragm.),
modernizm: S. Wyspiański, Wesele Akt II, Akt III (fragm.), T. Miciński Lucyfer*,
dwudziestolecie: B. Leśmian, Ballada dziadowska, 1920,
współczesność: Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian (fragm.), Roman Cieślewicz, Dziady, 1967, Iwona Krupa, Inni szatani byli tam czynni, Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Dialog Inkwizytora*, Natale Benazzi, Gian Franco Freguglia, Czarownik*, E. Kerret, Ostatnie opowiadanie i koniec* (fragm.), Erich Fromm, Ucieczka od wolności* (fragm.), Dziecko Rosemary reż. Roman Polański*, Odyseja kosmiczna 2001*, reż. Stanley Kubrick.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel lub zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
- Jaki obraz fantastyki odnajdujemy w tekście?
- Jak fantastyka wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu fantastyki?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie jak mocno wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie fantastyki i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy nad motywem fantastyki:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.