Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
    • Historia literatury
    • Językoznawstwo
    • Sztuka analizy tekstów kultury
    • Sztuka mówienia - retoryka
    • Sztuka pisania
    • Sztuka uczenia się
    • Teoria literatury
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Językoznawstwo

Cele zajęć z językoznawstwa:

  1. Poznanie wiedzy wskazanej przez podstawę programową:
    1. wyraz (neologizm, znaczenie realne, znaczenie etymologiczne), związek frazeologiczny, zdanie, akapit,
    2. znak, rodzaje znaków, system znaków, język, znaki werbalne, znaki niewerbalne,
    3. akt komunikacji, model komunikacji (nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst); różnice między komunikacją ustną, pisemną, a internetową; funkcje: informatywna, poetycka, ekspresywna, impresywna – w tym perswazyjna,
    4. rozpoznawanie w dialogu pytań podchwytliwych i sugerujących odpowiedź,
    5. poznanie i odszukiwanie manipulacji językowej w różnych tekstach,
    6. historia języka polskiego, archaizmy, zapożyczenia, odmiany terytorialne, środowiskowe i zawodowe polszczyzny,
    7. styl, stylizacja, typy stylizacji,
    8. błąd językowy, typy błędów językowych, stosowność,
    9. słownictwo neutralne, wartościujące, emocjonalne, oficjalne, swobodne; słownictwo z tematów: Polska, Europa, świat, współczesność, przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka,
    10. język jasny, prosty, zrozumiały, obrazowy, piękny, język narzędziem wartościowania i źródłem poznania wartości; wartości: dobro, prawda, piękno; wiara, nadzieja, miłość; wolność, równość, braterstwo; Bóg, honor, ojczyzna; solidarność, niepodległość, tolerancja).
  2. Poznanie funkcji i przygotowanie do wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.
  3. Wstępne przećwiczenie wybranych umiejętności.
Spis artykułów
Tytuł
Komunikacja
Akapit
Zdanie
Frazeologizmy
Neologizmy
Wyraz

Strona 2 z 2

  • 1
  • 2