Sposoby kreacji świata przedstawionego

I Mimesis

1 Realizm

(Lalka B. Prusa, polifonia - Zbrodnia i kara F. Dostojewskiego)

  • dążenie do przedstawienia życia codziennego człowieka w jego historycznym środowisku,
  • respektowanie praw rządzących rzeczywistością,
  • występowanie estetyki mimetycznej (naśladowanie rzeczywistości),
  • wierne odwzorowywanie świata,
  • ukazywanie rzeczywistości z perspektywy przeciętnego odbiorcy,
  • ocenianie zwykle w myśl reguł przyjętej moralności,
  • poważanie na równi motywacji społecznej i psychologicznej,
  • ukształtowanie narratora wszechwiedzącego,
  • wprowadzenie komentarza autorskiego,
  • faworyzowanie kompozycji zamkniętej,
realizm socjalistyczny, socrealizm

(M. Hłasko, Baza Sokołowska)

  • w budowie fabuły podobny do XIX-wiecznych wzorców,
  • narracja zawiera wyrazisty komentarz autora,
  • utwór kreowany był na propagandowy,
  • skrajny subiektywizm i ocena według kategorii komunistycznych,
  • schematyzm w konstrukcji fabuły,
  • zestawianie ze sobą skrajnych wartości,

2 Naturalizm

(E. Zola, Nana)

  • świat współczesny ukazany jest w postaci surowej,
  • narrator nie występuje w roli komentatora,
  • niejednokrotnie zawiera koncepcję walki o byt i dziedziczność,
  • silnie podkreślane są motywacje biologiczne (instynkt, popęd),
  • estetyka jest skrajnie mimetyczna (naturalna),
  • fikcja ograniczona jest na rzecz prawdziwego przekazu,
  • występuje duży udział języka potocznego,
  • mowa jest pozornie zależna,
  • zawierać może ciąg luźno powiązanych ze sobą scen,
  • opis jest często elastyczny,

3 Behawioryzm

(Opowiadania T. Borowskiego)

  • bezpośrednie pokazanie bohatera poprzez dialog,
  • rezygnacja z tak zwanej analizy psychologicznej - nie ma opisu wewnętrznych uczuć,
  • bohater ukazywany jest tylko w relacjach o jego czynach i zachowaniach oraz poprzez przytoczenie jego wypowiedzi,
  • język bohaterów to z reguły mowa potoczna i kolokwializmy,

4 Psychologizm

(Granica Z. Nałkowskiej)

  • w postaciach dominuje motywacja psychologiczna, a motywacja społeczno-obyczajowa jest ograniczona,
  • pierwsze miejsce zajmuje analiza życia wewnętrznego człowieka,
  • najczęstsze motywy:
    • kompleksy psychiczne,
    • trudności w relacjach międzyludzkich, konflikty,
    • obsesje, namiętności,
    • wyobcowanie jednostki,
    • pamieć, wspominanie,
    • wyobraźnia,
    • marzenie senne,
    • choroby psychiczne, patologie,
  • łączy się ze wszystkimi technikami narracyjnymi (realizm, naturalizm, ekspresjonizm,)

II Kreacjonizm

1 Ekspresjonizm

(Dies irae J. Kasprowicza, Wiosna. Dytyramb J. Tuwima)

  • bohaterem miała być nie indywidualna postać, ale ogólnie człowiek,
  • człowiek ujmowany był nie w swoim codziennym otoczeniu ale w kontekście wszechświata,
  • negował przyjętą skalę wartości,
  • prowokował mieszczańskie poczucie smaku i rzeczywistości,
  • zamierzona wulgarność,
  • groteskowe kształtowanie świata na opak,
  • łączył indywidualizm z emocjami społecznymi,
  • ostre środki wyrazu,
  • unikanie jednolitości,
  • zespalanie elementów o różnej proweniencji i różnym charakterze,
  • odznaczał się dążnościami do antytetyczności,
  • łączył przeciwieństwa: patos i ekstazę z wulgarnością, poetyzmy i prozaizmy, subtelne wyznania i liryczny krzyk,

liryka ekspresjonistyczna:

  • impresjonistyczny opis,
  • podmiot zbiorowy w programowej liryce,
  • intelektualna ekstatyczna żywiołowość,
  • zapisy snów i kłębiących się myśli,
  • nawiązania do popularnej ballady i pieśni robotniczej,

dramat ekspresjonistyczny:

  • odchodził od mimesis i psychologicznego motywowania działań bohaterów,
  • rezygnował z iluzjonizmu,
  • był tematycznie zróżnicowany - obok wątków mitologicznych pojawiały się wątki współczesne,
  • dominowała kompozycja epizodyczna,
  • kolejne epizody miały charakter zróżnicowany: od sceny obyczajowej do ekstatycznej pantomimy, od monologu o charakterze lirycznym do retorycznego lub satyrycznego fragmentu często będącego zwrotem do publiczności,

epika ekspresjonistyczna:

  • odejście od mimetyzmu i psychologizmu,
  • w jej obrębie znajdowały się różnorodne elementy: ironia, satyra, liryczna eksklamacja, groteska oraz naturalistyczny opis,
  • wizje kosmiczne łączyły się ze scenami z życia codziennego,
  • bohaterowie przedstawiani tak jak postrzegają ich inne postacie świata przedstawionego
    skłonność do kreowania bohaterów zbiorowych,

2 Fantastyka

  • na świat przedstawiony składają się nadnaturalne i wszelkiego rodzaju cudowności,
  • różni się od mitu, widzeń sennych i zapisu majaczeń,
  • przypisuje swym tworom (postaciom fantastycznym) realny byt w obrębie rzeczywistości,
  • identyfikacja czytelnika z bohaterem, który jest zwykłym człowiekiem, wprowadzonym w świat przedstawiony,
  • zakłada, ze to co fantastyczne rzeczywiście istnieje,
  • repertuar ustalonych motywów, czerpanych z archaicznych tradycji, folkloru, z wyobrażeń religijnych i mitów,
baśniowość

(poezja B. Leśmiana, ballady romantyczne: Król Olch J.W. Goethego, Romantyczność A. Mickiewicza)

  • treść fantastyczna nasycona między innymi wierzeniami magicznymi,
  • elementy ludowego światopoglądu:
    • wiara w nieustającą ingerencję mocy pozaziemskich,
    • antropomorficzna wizji przyrody,
    • niepisane normy moralne,
    • ideał wizji społecznych i sprawiedliwych zachowań,
  • w średniowieczu:
    • intensywne przenikanie się tematów orientalnych (indyjskich i arabskich) i motywów znanych z mitologii antycznej (greckiej i rzymskiej),
fantasy

(A. Sapkowski, )

  • świat przedstawiony przypomina świat średniowieczny,
  • kwestionuje konwencje realistyczne,
  • w świecie przedstawionym dominuje dziwność i groteska,
  • bogata akcja,
  • niezwykłe wydarzenia,
  • nawiązuje do baśni i mitów, przekształcając je,
sci-fi

(Nowy wspaniały świat A. Huxleya, Rok 1980 G. Orwella, twórczość S. Lema),

  • świat przedstawiony umieszczony jest w przyszłości
  • tematyka oparta na wizji przyszłego rozwoju techniki, społeczeństwa lub ludzkości
  • wątki fantazyjne
  • koncentruje się na osiągnięciach technicznych
  • liczne neologizmy
  • może mieć zróżnicowany charakter, podejmować różną problematykę
  • rozbudowana fabuła
horror

(E.A. Poe Kruk, S. King, G. Masterton)

  • wywodzi się z powieści gotyckiej (walterscotyzm), powieści grozy,
  • bliska jest mu frenezja romantyczna,
  • ma budzić w odbiorcy przerażenie,
  • tradycyjne motywy to:
    • duchy, wampiry, zombie
    • stare zamczyska, katakumby, podziemia

3 Oniryzm

(Karakony B. Schulza)

  • świat przedstawiony rządzi się swoimi prawami,
  • zacierają się w nim granice między tym, co ma być realne, a co wyobrażone,
  • polegająca na ukazaniu rzeczywistości na kształt snu,
  • sen jako alegoria śmierci – literatura dawna,
  • irracjonalna i nierealistyczna motywacja wątków, fabuły,

4 Awangarda

  • świat przedstawiony nie jest odbiciem rzeczywistości,
  • świat przedstawiony to wytwór wyobraźni twórcy (w różnym stopniu związany z rzeczywistością),
  • sprzeciw wobec tradycji, konwencji (realizm, naturalizm),
  • poszukiwanie nowych rozwiązań literackich - eksperymenty,
  • związek z nowoczesnością,
teatr absurdu

(Tango S. Mrożka, Ferdydurke W. Gombrowicza)

  • punktem wyjścia jest realistyczna sytuacja, która z biegiem akcji staje się coraz bardziej absurdalna,
  • działania bohaterów są pozbawione motywacji psychologicznej,
  • polemika ze stereotypami zachowania i mówienia,
  • pokazywanie ograniczeń i banalności,
  • groteska,
  • parodia,
  • antyrealizm (brak łańcucha przyczynowo-skutkowego, odrzucenie zasady prawdopodobieństwa).
awangardowa epika

(Ferdydurke W. Gombrowicza)

awangardowa liryka

 (Hymn do maszyny mego ciała, T. Czyżewski)

Źródło:

Słownik terminów literackich. Red. Janusz Sławiński. Wrocław: Ossolineum, 1989.

Teoria literatury. Wiedza po gimnazjum i szkole podstawowej

Absolwent gimnazjum:

  1. omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu, motta, apostrofy, puenty, punktu kulminacyjnego;
  2. rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz potrafi określić ich funkcje w utworze;
  3. przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
  4. omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
  5. znajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
  6. rozpoznaje odmiany gatunkowe: powieść/opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
  7. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  8. rozpoznaje gatunki: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks; przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedia, dramat, tragedia, ballada, nowela, hymn, powieść historyczna;
  9. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  10. wskazuje przykłady mieszania gatunków;
  11. charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  12. charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
  13. wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizmy, archaizmy, zdrobnienia, zgrubienia, metafory, powtórzenia, pytania retoryczne, typy zdań, rymy, rytm, wyrazy dźwiękonaśladowcze;
  14. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  15. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  16. wskazuje przykłady mieszania gatunków;

Źródło:

Wiedza i umiejętności w gimnazjum