Osoba mówiąca w tekście i bohater

Dramat

  • autor
  • bohaterowie

Liryka

  • typy liryki,
  • sytuacje liryczne

Typ liryki

  1. liryka bezpośrednia - wówczas, gdy podmiot lir. używa osobowych form czasowników, czyli:
    1. liryka wyznania ujawnia się jako podmiot przeżywający i mówiący o swym przeżyciu, wyznający swe myśli, jest ona skrajnie subiektywna, osobista
      1. liryka konfesyjna – szczególna forma liryki wyznania grzechów, występków, często w tajemnicy
  2. liryka pośrednia odgadujemy obecność pl i jego przeżycia na podstawie opisów (liryka opisowa): ich języka i przedstawionych el. świata
  3. liryka apelu, inwokacyjna pl ujawnia się i zwraca się bezpośrednio do odbiorców lub jakiejś grupy osób nawołując do czegoś, apelując o coś, tekst jest zdominowany nie przez ja lir lub obrazy, ale przez „ty” lir. – adresata (jednostkę lub grupę)

Sytuacja/motywacja liryczna

to określona sytuacja, z którą związany jest podmiot liryczny, która motywuje go do tego typu wypowiedzi

  1. sytuacja wyznania wobec kogoś, ma na ogół charakter monologu (np. liryka miłosna)
  2. sytuacja narracyjna pl opowiadając o jakimś zdarzeniu i zachowując jednocześnie dystans wobec niego przyjmuje funkcję narratora
  3. sytuacja dramatyczna to zerwanie z tradycyjnym monologiem lirycznym na rzecz dialogu, pozornego dialogu etc.

Epika

Teoria literatury. Wiedza z gimnazjum i szkoły podstawowej

Absolwent gimnazjum:

  1. omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu, motta, apostrofy, puenty, punktu kulminacyjnego;
  2. rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz potrafi określić ich funkcje w utworze;
  3. przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
  4. omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
  5. znajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
  6. rozpoznaje odmiany gatunkowe: powieść/opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
  7. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  8. rozpoznaje gatunki: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks; przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedia, dramat, tragedia, ballada, nowela, hymn, powieść historyczna;
  9. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  10. wskazuje przykłady mieszania gatunków;
  11. charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  12. charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
  13. wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizmy, archaizmy, zdrobnienia, zgrubienia, metafory, powtórzenia, pytania retoryczne, typy zdań, rymy, rytm, wyrazy dźwiękonaśladowcze;
  14. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  15. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  16. wskazuje przykłady mieszania gatunków;

Źródło:

Wiedza i umiejętności w gimnazjum