Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Władza

Motyw władzy

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest władza, nad rolą władzy w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: władza, władca, król, despota, tyran, uzurpator, motyw władzy w literaturze, funkcje motywu władzy w sztuce, sposoby kreowania obrazu władzy, sprawiedliwość społeczna, ład społeczny, wolność, totalitaryzm, itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu utopii i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

antyk: Sofokles, Król Edyp (fragm.), Epejsodion I, II, Exodos,

średniowiecze: Dzieje Tristana i Izoldy* cz. IX,

renesans: N. Machiavelli, Książę*, fragm., W. Szekspir Makbet fragm.,

barok: Jan Tricius, Jan III Sobieski w skórze leoparda, 1680,

oświecenie: J.J. Rousseau, Umowa społeczna* (fragm.),

romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III Scena II, VI, VIII,

współczesność: S. Mrożek, Tango (fragm.), akt II, akt III, R. Kapuściński: Cesarz, 1978 (fragm.), Akurat, Do prostego człowieka (tekst: Julian Tuwim), Fotel*, reż. Daniel Szczechura 1963, Wiktor Sadowski, Macbeth. Verdi. Teatr Wielki. Warszawa, 1985.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, zadanie i cel można pominąć

Zadania:

  1. Kim są postacie występujące we fragmencie?
  2. Jaki jest temat i okoliczności rozmowy?
  3. Jaki był bohater zanim został władcą?
  4. Jak kształtuje się stosunek władcy do poddanych?
  5. Jakim władcą jest bohater?
  6. Jak władza wpłynęła na postępowanie bohatera?
  7. Jaki masz stosunek do postępowania władcy?
  8. Co sądzisz o słowach, czynach i wartościach władcy?
  9. Jakie cechy stylu tego tekstu potrafisz wskazać?
  10. Jakie konteksty dostrzegasz w tekście?

Efekty pracy nad motywem:

Uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekt i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję.

Spis artykułów
Tytuł
Władza w języku
Antyk - motyw władzy
Średniowiecze - topos władzy
Renesans - motyw władzy
Barok - motyw władzy
Oświecenie - motyw władzy
Romantyzm - topos władzy