Artysta
Motyw artysty
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym kim jest artysta, nad rolą artysty w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
- znać i rozumieć pojęcia: artysta, kuglarz, aktor, pisarz, piosenkarz, poeta, mim, atelier, scena, spektakl, film, kino, biały ekran, srebrny ekran, itp.
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
- rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*;
- dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
- dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
- określanie problematyki utworu;
- odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
- prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
- umiejętność omówienia toposu artysty i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:
antyk: Mit o Orfeuszu i Eurydyce, Mit o Pigmalionie*, Horacy, Exegi monumentum,
średniowiecze: Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń I* (fragm.),
renesans: Jan Kochanowski Pieśń XXIV Niezwykłym i nie leda..., J. Kochanowski, Ku muzom, J. Kochanowski, Treny - wybór,
romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III Ustęp, Scena II, J. Słowacki, Testament mój*, C.K. Norwid, Fortepian Szopena (fragm.),
pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.), E. Orzeczowa, Nad Niemnem* (fragm.),
modernizm: K. Przerwa Tetmajer, Eviva L'arte, S. Żeromski, Ludzie bezdomni* (fragm.), Artur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie* (fragm.), E. Zola, Nana* (fragm.),
dwudziestolecie: M. Kuncewiczowa, Cudzoziemka* (fragm.),
współczesność: G. Herling-Grudziński, Inny świat, (fragm.) Zapiski z martwego domu, K. Wierzyński, Muzy*, 1951, Z. Herbert: Apollo i Marsjasz*, E. Kerret, Ostatnie opowiadanie i koniec*, Amator*, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979, wybrany przez uczniów film z Zachęty.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
- Jaki obraz artysty odnajdujemy w tekście?
- Jak proponowana w tekście koncepcja artysty wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu artysty?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie artysty i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy nad motywem:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.