Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Artysta

Motyw artysty

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym kim jest artysta, nad rolą artysty w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: artysta, kuglarz, aktor, pisarz, piosenkarz, poeta, mim, atelier, scena, spektakl, film, kino, biały ekran, srebrny ekran, itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*;
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu artysty i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

antyk: Mit o Orfeuszu i Eurydyce, Mit o Pigmalionie*, Horacy, Exegi monumentum,

średniowiecze: Dante Alighieri, Boska komedia: Pieśń I* (fragm.),

renesans: Jan Kochanowski Pieśń XXIV Niezwykłym i nie leda..., J. Kochanowski, Ku muzom, J. Kochanowski, Treny - wybór,

romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III Ustęp, Scena II, J. Słowacki, Testament mój*, C.K. Norwid, Fortepian Szopena (fragm.),

pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.), E. Orzeczowa, Nad Niemnem* (fragm.), 

modernizm: K. Przerwa Tetmajer, Eviva L'arte, S. Żeromski, Ludzie bezdomni* (fragm.), Artur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie* (fragm.), E. Zola, Nana* (fragm.),

dwudziestolecie: M. Kuncewiczowa, Cudzoziemka* (fragm.),

współczesność: G. Herling-Grudziński, Inny świat, (fragm.) Zapiski z martwego domu, K. Wierzyński, Muzy*, 1951, Z. Herbert: Apollo i Marsjasz*, E. Kerret, Ostatnie opowiadanie i koniec*, Amator*, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979, wybrany przez uczniów film z Zachęty.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz artysty odnajdujemy w tekście?
  4. Jak proponowana w tekście koncepcja artysty wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu artysty?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie artysty i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Spis artykułów
Tytuł
Świat jako wola i przedstawienie
MOTYW w języku polskim
Antyk - motyw artysty
Średniowiecze - topos artysty
Renesans - motyw artysty
Romantyzm - topos artysty
Pozytywizm - motyw artysty
Modernizm - topos artysty
Dwudziestolecie - motyw artysty
Współczesność - topos artysty