Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Przeznaczenie

Motyw przeznaczenia

Cele pracy na lekcjach:

  • refleksja nad tym czym jest los, nad rolą przeznaczenia w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: przeznaczenie, fatum, dola, traf, Fortuna, szczęście, fart, pech, przypadek, koincydencja, sens życia, predestynacja itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji*, parodii*, parafrazy*, trawestacji*,
  • wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • umiejętność omówienia toposu przeznaczenia i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:

Antyk: Sofokles, Król Edyp, fragm. Epejsodionu III, Horacy, Do Leukonoe* (Pieśń I 11), Biblia, wybrane fragm.,

Renesans: J. Kochanowski, O żywocie ludzkim, Treny (wybór), Wiliam Szekspir, Makbet (fragm.),

Barok: M. Sęp-Szarzyński, Sonet IV, Daniel Naborowski, Krótkość żywota*,

Oświecenie: A. Naruszewicz, Balon*,

Romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III, fragm. Prologu, J. Słowacki, Kordian* (fragm.),

Pozytywizm: B. Prus, Lalka Tom I rozdział 2 (fragm.),

Modernizm: K. Przerwa-Tetmajer, Człowiek końca wieku, L. Staff, Kowal,

Dwudziestolecie: F. Kafka, Proces* (fragm.), B. Leśmian, Dziewczyna,

Współczesność: A. Camus, Dżuma, fragm. części II, W. Szymborska, Pisanie życiorysu, 1986, Hermann Hesse, Wilk stepowy* (fragm.), reklama: Lotto, Zezowate szczęście*, reż. Andrzej Munk, Tango*, reż. Zbigniew Rybczyński 1980.

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst/zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny motywu przeznaczenia?
  3. Jaki obraz przeznaczenia odnajdujemy w tekście?
  4. Jak koncepcja przeznaczenia wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu przeznaczenia?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie przeznaczenia i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekty pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Przykładowy podział pracy na grupy

Uczniowie powinni wybierać jak duży zakres materiału na grupę chcą wziąć, które teksty będą opracowywać.

Wersja I - awangardowa (większa samodzielność uczniów, lepsza praca w grupie i odpowiedzialność za proces nauczania)

Warto rozważyć także przeplatanie pracy w grupach lekcjami wykładowymi, konwersatorium itp. W nawiasie podano alternatywny podział materiału na grupy (* oznacza teksty z poziomu rozszerzonego).

Antyk: 1 (2+1*)

Renesans: 1 (3)

Barok: 1 (1+1*),

Oświecenie: 1*,

Romantyzm: 1 (1+1*),

Pozytywizm: 1 (3),

Modernizm: 1 (2)

Dwudziestolecie: 1 (1+1*),

Współczesność: 1 (2+1*)

Teksty ikoniczne - wspólna lektura

Wersja II - tradycyjna (większa kontrola nauczyciela nad procesem uczenia się)

Na lekcji wszystkie grupy opracowują inny aspekt tego samego tekstu, pod koniec zajęć dzielą się swoimi ustaleniami.

Spis artykułów
Tytuł
Życie, los, przeznaczenie w języku
Antyk - topos przeznaczenia
Renesans - motyw przeznaczenia
Barok - topos przeznaczenia
Oświecenie - topos ludzkiego losu*
Romantyzm - motyw przeznaczenia
Pozytywizm - topos przeznaczenia
Modernizm - motyw przeznaczenia
Dwudziestolecie - topos przeznaczenia