Do rzeczy!
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Osobowość

Topos osobowości

Cele pracy na lekcjach:

  1. zrozumieć lepiej siebie i otoczenie przez pogłębienie wiedzy o osobowości, tożsamości, dojrzewaniu i roli wychowania.
  2. rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  3. rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  4. rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  5. rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  6. rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
  7. wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  8. wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  9. umiejętność omówienia toposu osobowości i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.

Antyk: Król Edyp,

Oświecenie: J.J. Rousseau, Emil, czyli... (fragm.)*,

Romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady część III, fragm. Prologu, J. Słowacki, Kordian, fragm. Aktu I,

Pozytywizm: B. Prus, Lalka, Tom I rozdział 12 (fragm.), Hipolit Taine, Rasa, środowisko, moment* (fragm.),

Dwudziestolecie: S. Żeromski, Przedwiośnie (fragm. Szklane domy), S.I. Witkiewicz, Autoportret, 1938 r.,

Współczesność: K.K. Baczyński: Z głową na karabinie, T. Różewicz, Odnaleźć samego siebie, B. Jarmoliński, Osobowości złożone-dyptyk, 2008, Struktura kryształu*, reż. Krzysztof Kieślowski, Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość (fragm.), Czesław Miłosz, Szczęście* (fragm.).

*na poziomie podstawowym tekst lub zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstem:

  1. Co wpływa na osobowość? (Jakie czynniki na nią wpływają?)
  2. Jaki obraz osobowości odnajdujemy w tekście?
  3. Jak osobowość wpływa na życie bohaterów?
  4. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu osobowości?
  5. Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?
  6. Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?
  7. Dlaczego temat osobowości został poruszony w tym tekście?
  8. Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu wiary? (co osiągnął pisarz?)
  9. Co sądzisz o takim obrazie wiary i takim sposobie jej ukazywania?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują cele pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Spis artykułów
Tytuł
Osobowość w języku
Podstawowe informacje o osobowości - psychologia***
Więcej o osobowości
Antyk - motyw osobowości
Barok - topos osobowości
Oświecenie - motyw osobowości
Romantyzm - topos osobowości
Pozytywizm - motyw osobowości
Dwudziestolecie - motyw osobowości