Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Kazania sejmowe Gerwazy List do Pizonów Tadeusz Soplica Lady Makbet Ewa Molinari mesjanizm Kazanie Skargi plakat Król Edyp altruizm Gloria victis antyutopia Genesis Rossi doktor Szuman Sokół sonet włoski Boska komedia

Osobowość

Topos osobowości

Cele pracy na lekcjach:

  1. zrozumieć lepiej siebie i otoczenie przez pogłębienie wiedzy o osobowości, tożsamości, dojrzewaniu i roli wychowania.
  2. rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
  3. rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
  4. rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  5. rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
  6. rozpoznawanie kontekstów, konwencji*,
  7. wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
  8. wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  9. umiejętność omówienia toposu osobowości i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.

Antyk: Król Edyp,

Oświecenie: J.J. Rousseau, Emil, czyli... (fragm.)*,

Romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady część III, fragm. Prologu, J. Słowacki, Kordian, fragm. Aktu I,

Pozytywizm: B. Prus, Lalka, Tom I rozdział 12 (fragm.), Hipolit Taine, Rasa, środowisko, moment* (fragm.),

Dwudziestolecie: S. Żeromski, Przedwiośnie (fragm. Szklane domy), S.I. Witkiewicz, Autoportret, 1938 r.,

Współczesność: K.K. Baczyński: Z głową na karabinie, T. Różewicz, Odnaleźć samego siebie, B. Jarmoliński, Osobowości złożone-dyptyk, 2008, Struktura kryształu*, reż. Krzysztof Kieślowski, Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość (fragm.), Czesław Miłosz, Szczęście* (fragm.).

*na poziomie podstawowym tekst lub zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstem:

  1. Co wpływa na osobowość? (Jakie czynniki na nią wpływają?)
  2. Jaki obraz osobowości odnajdujemy w tekście?
  3. Jak osobowość wpływa na życie bohaterów?
  4. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu osobowości?
  5. Jak oceniasz funkcjonalność wyborów dokonanych przez artystę?
  6. Jakie istotne według Ciebie konwencje, konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście?
  7. Dlaczego temat osobowości został poruszony w tym tekście?
  8. Jakie są konsekwencje takiego przedstawienia motywu wiary? (co osiągnął pisarz?)
  9. Co sądzisz o takim obrazie wiary i takim sposobie jej ukazywania?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują cele pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Filters
List of articles in category Osobowość
Tytuł
Osobowość w języku
Podstawowe informacje o osobowości - psychologia***
Więcej o osobowości
Antyk - motyw osobowości
Barok - topos osobowości
Oświecenie - motyw osobowości
Romantyzm - topos osobowości
Pozytywizm - motyw osobowości
Dwudziestolecie - motyw osobowości
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Osobowość
  • Osobowość
    • Osobowość w języku
    • Podstawowe informacje o osobowości - psychologia***
    • Więcej o osobowości
    • Osobowość w malarstwie
    • Antyk - motyw osobowości
    • Barok - topos osobowości
    • Oświecenie - motyw osobowości
    • Romantyzm - topos osobowości
    • Pozytywizm - motyw osobowości
    • Dwudziestolecie - motyw osobowości
    • Współczesność - topos osobowości

Back to Top

© 2023 Do rzeczy!